ENTREVISTA
ANDREA RODÉS

Di-Ann Eisnor vicepresidenta de Waze: "Treballem per millorar el trànsit a Barcelona"

Entrevista amb la vicepresidenta de l'aplicació que Google acaba de comprar per 1.000 milions de dòlars

Di-Ann Eisnor és vicepresidenta de Waze, la start-up israeliana que ha revolucionat la tecnologia dels mapes GPS amb la seva aplicació mòbil de navegació per satèl·lit que s'actualitza a partir de les dades dels seus usuaris en temps real, i que aquesta setmana ha estat adquirida per Google. La premsa nord-americana ha situat la xifra de l'operació en els 1.000 milions de dòlars, tot i que la suma no s'havia confirmat oficialment abans del tancament d'aquesta edició. Eisnor va ser a principis de juny a la capital catalana en el marc del saló Biz Barcelona, la fira dedicada a promoure l'emprenedoria, per explicar les claus de l'èxit de Waze. Fundada el 2008 per tres emprenedors israelians, Waze ha superat els 50 milions d'usuaris a tot el món i en l'últim any ha estat en el punt de mira dels tres gegants del sector internet: Google, Apple i Facebook. L'aplicació té entre els seus punts forts el vessant de xarxa social i la possibilitat de fer publicitat geolocalitzada al mòbil. El 28 de maig Tim Cook, conseller delegat d'Apple, va desmentir públicament que la companyia hagués ofert 500 milions de dòlars per Waze. La seva intervenció va provocar que els usuaris de Waze es disparessin i, en honor seu, la start-up va decidir marcar al seu calendari el 28 de maig com el Tim Cook Day[el Dia de Tim Cook] . Poc després es van expandir els rumors que l'empresa havia entrat en negociacions amb Facebook per una possible adquisició, però finalment el comprador ha estat Google, l'empresa líder en mapes online i competidora de Waze amb Google Maps.

Els experts assenyalen que el potencial del sector internet és al mòbil. ¿Això explica el vostre atractiu?

La nostra aplicació té un gran valor afegit. En primer lloc, perquè al món hi ha molt poques empreses especialitzades en el desenvolupament de mapes GPS: hi ha Navteq, que va ser adquirida per Nokia; Tele Atlas [holandesa], de Tom Tom; Google Maps, i nosaltres. En segon lloc, el nostre component social: ja tenim 50 milions d'usuaris i de tots en sabem la localització. I per acabar, tota la informació de la nostra aplicació apareix en temps real, a diferència d'altres serveis de mapes GPS, que requereixen actualitzar-se. A més, l'aplicació pot connectar-se des del mòbil a 17 dispositius de pantalla diferent, com la del cotxe.

Quin és el vostre principal mercat?

El nostre primer mercat són els Estats Units, el segon és el Brasil i després ja ve Europa Occidental. A Espanya tenim 1,5 milions de conductors usuaris, una tercera part a Barcelona, aproximadament. L'Àsia és un mercat amb molt potencial, donat el nombre creixent de conductors i els problemes de trànsit. La Xina és més difícil, perquè per aconseguir una llicència de GPS exigeixen que les dades dels usuaris siguin emmagatzemades en un servidor local, i la nostra tecnologia es basa en servidors al núvol ( cloud computing ).

¿I teniu beneficis a cada país?

Abans d'obtenir beneficis, el producte ha de passar per tres fases. La primera implica el disseny i producció del mapa, en la llengua corresponent [treballen en 33 idiomes, incloent-hi el català]. A la segona fase ja tenim alguns usuaris, que són suficients perquè la informació del mapa sigui més eficaç que la de la competència. El mapa té una part de disseny per ordinador, però es completa amb les dades obtingudes a partir dels usuaris, com la velocitat de circulació, o les que ens proporcionen ells mateixos, com un accident, un control policial o un carrer tallat. Tenim un sistema de punts per incentivar els usuaris que ens enviïn dades. Si superes un determinat nombre de punts, pots ser editor de mapes. La tercera fase és quan comencem a tenir un volum d'usuaris crític, llavors podem anar a buscar anunciants. A la quarta fase ja estem fent diners, com el cas dels Estats Units, el Brasil i Israel.

Entre els vostres anunciants hi ha des de Starbucks i Taco Bell fins a gasolineres, supermercats i operadores mòbil, com Vodafone...

Creiem que els anuncis són una manera de donar valor afegit als usuaris, en lloc de ser molestos. L'usuari veu al mapa la ubicació d'una botiga, un restaurant, una gasolinera... El sistema els filtra a partir de variables, com la destinació del viatge i l'hora del dia. No veu la mateixa publicitat algú que va a l'aeroport a primera hora del matí que algú que està tornant de la feina a casa. Connectem marques i conductors. Un altre atractiu per als anunciants és que l'última versió de Waze incorpora a la llista de destinacions de l'usuari els esdeveniments públics de Facebook a què té intenció d'assistir aquell dia. També permet veure en temps real quins amics estan dirigint-se al mateix esdeveniment. El component social de l'aplicació és molt important.

En un món cada cop més preocupat per la mobilitat sostenible, ¿té futur una aplicació pensada per a cotxes?

És un instrument molt útil per controlar el trànsit. En alguns telenotícies dels EUA ja ens incorporen com una font alternativa per ajustar la informació del trànsit. De fet, estem treballant amb el govern americà i algunes ciutats per millorar els problemes de trànsit. Barcelona és pionera en aquest sentit. Tenim un projecte de col·laboració amb l'Ajuntament per alleugerir el trànsit de les rondes. Els usuaris de Waze podrien rebre un missatge tipus: "Si surts ara de la ronda i agafes aquesta nova ruta, s'alliberarà el trànsit" . Hem vist que el crowdsourcing , la participació del col·lectiu, té un gran potencial a l'hora d'aconseguir canvis més grans, com la idea de reconvertir una ciutat en una smart city , ja que els ciutadans en veuen els beneficis de manera immediata. Un conductor sol que canvia de ruta per agafar la més òptima probablement es podrà estalviar quatre o cinc minuts de trànsit al dia, però quan això ho fan moltes persones a la vegada estalviem milers de dòlars en gasolina i en tones d'emissions de CO a finals d'any! A Barcelona estem estudiant quins incentius podem oferir als conductors que surtin de la ronda, com per exemple descompte en gasolina, un pas gratis al peatge o una tassa de cafè en algun establiment anunciant.

Waze ha apostat per mantenir la seva seu i el centre de R+D a Israel, en lloc de mudar-se a Silicon Valley.

Som un equip de 150 persones, entre Israel i les oficines comercials de Palo Alto i Nova York, però és cert que mantenim tota la innovació a Israel. Això està en línia amb la nostra visió d'empresa global. Israel és el lloc amb més concentració de capital risc per càpita, després de Silicon Valley. Això demostra que la ubicació geogràfica, fins i tot en un lloc tan aïllat com Israel, no és un impediment perquè arribin els diners.

A Barcelona alguns polítics lamenten que la falta de vols directes amb San Francisco frena l'arribada d'inversors i start-ups de Silicon Valley.

Tinc la impressió que aquí el problema és que els inversors són conservadors, exigeixen a les start-ups un business plan i estimacions de resultats per als següents 7 anys! A Israel potser són més agressius, però hi ha més competència. Valoren principalment que la start-up tingui una visió global, perquè això és el que atrau els diners. Aquí no sento que els emprenedors vulguin muntar un negoci global, sinó "ara obrim la web a Alemanya, ara obrim la plataforma a Suècia". A Waze creiem que no és necessari obrir oficines en un altre lloc, perquè som globals. I això que Israel no té connexions directes amb San Francisco!