OPINIÓ
BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

Tots els dubtes sobre Facebook

Amb més de 900 milions d'usuaris registrats, Facebook va debutar a la borsa el 18 de maig i va aconseguir una captació de 16.000 milions de dòlars, de manera que es va convertir en la tercera companyia que més diners ha captat sortint a la borsa, molt per sobre del debut del gegant Google el 2004. La valoració inicial de la popular xarxa social va ser de 104.000 milions de dòlars.

Les expectatives dels inversors sobre la sortida a la borsa de Facebook eren molt grans, amb els eufòrics precedents d'altres empreses tecnològiques com LinkedIn i Groupon , disparades un 101% i un 31% el dia de la seva estrena borsària. Però la veritat és que en els primer dies, des dels 38 dòlars per acció (que era el preu de sortida), Facebook va caure més d'un 18% contra tot pronòstic i malgrat la clara tendència alcista a Wall Street. La seva capitalització va caure als 72.760 milions de dòlars, tot un desencís per als inversors.

La major part de la culpa de la patacada de Facebook la tenen els denominats col·locadors , que estaven liderats per Morgan Stanley . Aquests col·locadors reparteixen les accions a la resta d'entitats del món i li van fixar un preu excessivament alt. El preu era a la part alta de la taula (34-38), per sobre de la primera forquilla que es va anunciar (28-35). Arran del gran interès generat per les accions de la xarxa social, el preu es va disparar i va motivar que es venguessin un 25% més d'accions del previst, esprement així al màxim el valor de l'acció abans de l'estrena.

D'altra banda, hi ha la gran incertesa sobre el creixement de negoci de la xarxa social. Facebook viu de la publicitat en la seva plataforma. Però, ¿quin recorregut té Facebook per créixer més com a negoci? Per descomptat, pel nombre d'usuaris que té, el nivell d'ingressos és insuficient, i això origina dubtes davant els inversors. Hi ha dues branques per explotar encara: fixar un preu anual per l'ús del servei i impulsar el seu negoci mòbil.

L'alta fidelització i adaptació de la xarxa en les vides dels seus usuaris pot obligar-los a pagar pels seus serveis a canvi d'una baixa quota anual. D'altra banda, al negoci mòbil li queda molt camí per recórrer, ja que 83 milions d'usuaris hi accedeixen exclusivament a través del mòbil.

Les ràtios de benefici sobre la capitalització de Facebook també han marcat un gran paper en la sortida a la borsa de la companyia, atès que té uns guanys baixos si els comparem amb el seu valor a la borsa. Facebook necessita crear més negoci per disminuir aquestes ràtios i generar confiança als inversors.

Aquí és on es veu la bombolla 2.0: Facebook té un gran potencial i una enorme quantitat d'usuaris, però el seu model de negoci encara no és òptim perquè no genera prou beneficis per justificar la seva capitalització.

Blanca Palacián i Millán Vázquez són analistes de borsa