MODA
Empreses 06/03/2016

Torras troba la seva mitja taronja

La marca de jaquetes de pell passa a mans del propietari de la línia de dona Wom & Now i prepara un pla d’expansió conjunta al segment de luxe

Elena Freixa
3 min
Torras troba la seva mitja taronja

La marca de roba de pell Torras afronta una segona joventut després d’haver passat a mans de Salvador Ros, empresari del sector de la moda catalana i propietari de l’empresa RMT Logistics. Aquesta última companyia ha llançat al mercat no fa ni dos anys una marca de roba femenina, Wom & Now, focalitzada al sector del luxe com Torras. Les dues marques volen fer tàndem i desplegar un pla conjunt de creixement al mercat espanyol i, principalment, ampliar la presència que ja tenen al món. Torras serà la marca que posarà més èmfasi en la col·lecció d’home, mentre que Wom & Now serà l’opció per a la moda femenina, explica el director general de l’empresa, Josep Maria Serra, que és membre de la tercera generació de la família fundadora.

Ros ha passat a ser el soci majoritari de TRS Develur, societat matriu de la marca Torras, tot i que l’empresa no quantifica el percentatge de participació que ha adquirit Ros. La injecció de liquiditat que ha fet suposa deixar enrere definitivament l’etapa de ressorgiment de Torras després del concurs de creditors que va declarar el 2013. Les sinergies entre les dues marques són “clares”, segons el director de Torras, i una i l’altra ho aprofitaran per entrar en mercats en què ara no hi són o bé per guanyar pes en alguns en què una de les dues encara no té presència.

El primer objectiu de l’aliança amb Wom & Now és internacional. Torras ja factura un 70% a l’exterior i el seu primer mercat internacional són els Estats Units, on clarament és identificada com una marca de luxe, segons explica el director general. Una jaqueta de pell de la marca catalana a l’estranger no la trobes per menys de 1.000 euros, afegeix.

En paral·lel, la vocació de Wom & Now també és internacional i en només dos anys ja exporta a 16 països. A diferència de Torras, però, el seu primer mercat és Espanya, tot i que seguit de prop per França i, en tercer lloc, del mercat nord-americà.

El pla estratègic preveu que a Espanya Torras guanyi presència al canal de botiga multimarca mantenint aquest enfocament de moda premium. Les botigues pròpies també seran un dels canals de venda. Torras té punts de venda a Madrid, Sabadell i Valladolid i inclourà la col·lecció de Wom & Now, que, alhora, estudia obrir la seva primera botiga insígnia a Barcelona.

Amb la injecció de liquiditat aportada per Ros, Torras guanya confiança per anar recuperant els ingressos perduts. Dels 12 milions d’euros que facturava abans de la crisi, l’any passat va tancar amb 4,5, fruit de la profunda crisi que va portar l’empresa a la insolvència fa tres anys. “Aquest 2016 esperem recuperar uns números més normals i arribar als sis milions de vendes”, diu el director general, que, juntament amb el nou soci majoritari, Salvador Ros, exerceix d’administrador de la companyia.

Torras comença a tancar així una època convulsa. Va vorejar l’abisme el 2013, quan va declarar-se en concurs de creditors després que el pool bancari li denegués la renovació de les línies de crèdit. Sense liquiditat, la unitat productiva de Torras va acabar venuda a una empresa, TRS Develur, propietat de David Morlans (exdirectiu d’Ermenegildo Zegna), i a un grup d’exdirectius de la mateixa companyia. Amb l’entrada de Ros com a soci de referència, els exdirectius que van acudir al procés de compra s’han desvinculat de Torras, però la família fundadora hi manté una participació minoritària.

La marca catalana, que fabrica tota la seva col·lecció a Catalunya i té 28 treballadors, va participar en l’última edició de la passarel·la 080 amb una nova col·lecció, Rebel, que vol ser un “retorn als orígens”.

stats