Coneix els productors de la teva compra ecològica

La web Tawari impulsa un nou model de consum ecològic en què el pagès s’encarrega de baixar a la ciutat i portar la comanda a l’usuari

En els últims anys han proliferat els portals de venda online de productes ecològics, aprofitant l’aparició d’un consumidor de classe mitjana-alta, preocupat per dur a terme un consum més sostenible i una alimentació més sana.

La majoria d’iniciatives consisteixen en webs que aglomeren l’oferta de diversos productors locals d’agricultura ecològica, donant la possibilitat al client d’encarregar una cistella per internet i rebre-la a domicili uns dies de la setmana en concret. No obstant, la Justine Cattacin i l’Eva Pulido van voler apostar per un model de consum diferent en què no es perdés el contacte directe entre clients i productors i que alhora donés la llibertat a l’usuari de fer comandes petites, sense estar obligat a fer una compra mínima.

“No volíem fer la clàssica web de cistella ecològica”, explica Pulido, una de les dues fundadores de Tawari. En funcionament des de l’octubre, Tawari és un portal que permet als clients fer la compra ecològica per internet i recollir-la directament del productor a les ecotrobades que l’empresa organitza un cop a la setmana en un barri diferent de Barcelona. “El que estem fent és una reproducció online del mercat tradicional”, afegeix la Justine, que va deixar la seva feina de màrqueting en una gran empresa a França per venir a viure a Barcelona i tirar endavant el negoci. L’Eva i la Justine es van conèixer fa un any fent un màster de creació d’empreses a la UB i Tawari és el resultat del seu projecte final.

Crear comunitat

A diferència d’altres portals d’alimentació ecològica, el seu model de negoci té l’avantatge que s’estalvia les despeses de transport i entrega a domicili. “Agregant moltes petites comandes, podem fer rendible el negoci sense necessitat d’obligar a fer una compra mínima”, explica Pulido asseguda a la cafeteria de Betahaus, el coworking del barri de Gràcia on està situada Tawari. Betahaus també és el lloc on dos cops al mes es produeixen les ecotrobades entre clients i productors. Aquests, a part d’entregar les comandes encarregades online, poden aprofitar per vendre excedents i presentar productes nous als seus clients. Tawari no paga pels espais de les ecotrobades, sinó que intenta establir col·laboracions amb locals que puguin sortir guanyant amb la seva presència, “ja que els portem gent que potser mai entraria”, diu Pulido. Una de les últimes ecotrobades es va fer en una galeria d’art. “El punt social ens diferencia de la competència; en el fons, ajudem a fer barri”, afegeix.

Actualment Tawari compta amb una vintena de productors de fruita, verdura, vi, conserves i embotits, i realitzen ecotrobades en cinc barris de Barcelona. L’objectiu és acabar el 2014 amb unes 30 comunitats a tot Catalunya, i més tard començar l’expansió en l’àmbit estatal i europeu. Per aquest motiu, estimen que necessiten finançament per valor de 300.000 euros. La web francesaLa Ruche qui dit oui ofereix serveis semblants, i ja té més de 350 punts de recollida entre França i Bèlgica.