QUÍMICA
-E.F.

Tinta màgica per saber quan caduca la carn de pollastre

Chimigraf rep finançament europeu per desenvolupar un sistema de control a base d’etiquetes que canvien de color segons la frescor dels aliments envasats

Tinta màgica per saber quan caduca la carn de pollastre / EDMON DE HARO Zoom

Imaginem-nos que podem saber quants dies fa que s’ha envasat una carn de pollastre i guiar-nos, pel color de la tinta del seu etiquetatge, sobre la qualitat real que té i si és apta per al consum. Aquesta informació, útil no només per al client final sinó també perquè els grans distribuïdors coneguin l’estat de la mercaderia que els serveix un interproveïdor, és el que pretén facilitar el projecte que ha engegat la pime catalana Chimigraf. L’empresa està desenvolupant una mena de tinta intel·ligent que, com els semàfors, canvia de color a mesura que transcorre el temps de l’envasat, segons explica el director general de l’empresa, Armand Marcé. Gràcies a aquest projecte Chimigraf és una de les quinze empreses seleccionades per rebre un ajut europeu de 50.000 euros.

Els pròxims mesos els recursos serviran per desenvolupar tot el pla de negoci associat a aquest projecte, denominat Freshink. Si prospera, pot passar a una segona ronda de finançament europeu per llançar el producte al mercat. Es tracta d’una solució interessant per a la indústria del packaging en el sector de l’alimentació, ha subratllat Marcé en declaracions a l’ARA.

La tinta en què treballa l’empresa passaria per tres fases diferents associades a colors. Un primer estadi de frescor del producte, un segon d’alerta per consumir al cap de poc i un últim que indicaria que el producte ha deixat de ser apte per a la venda i el consum, segons el directiu. Es tracta d’un monitoratge en temps real del temps de vida i seguretat alimentària.

El projecte de la tinta intel·ligent serà un dels atractius que l’empresa durà a la pròxima fira sectorial Hispack per seduir possibles clients de tot el món. Segons el director general de Chimigraf, pot resultar interessant perquè segueix la tendència creixent en la indústria de l’alimentació de buscar el màxim aprofitament dels aliments per evitar que acabin fent-se malbé. De fet, ja hi ha molts supermercats que juguen aquesta carta amb promocions i ofertes diàries en aquells aliments que estan a punt de caducar i que venen amb forts descomptes als seus lineals.

Marcé també sosté que el projecte de la tinta intel·ligent pot ser molt útil en mercats com el Brasil o als països àrabs, on el consum de pollastre és alt però la calor fa que el producte es faci malbé més de pressa, i la tinta pot ser una pista en temps real de l’estat de frescor.

Tota la tasca de R+D es du a terme des de les instal·lacions centrals de la companyia a Rubí. “La innovació és un dels eixos estratègics que ens hem marcat per créixer”, explica Marcé. I no els ha anat malament. Una altra de les innovacions en què treballa l’empresa catalana és en les tintes aplicades al sector de l’electrònica que afavoreixen la conducció de l’electricitat, segons Marcé.

Chimigraf ha superat un primer sotrac de la crisi i els últims dos anys ja està en plena remuntada de vendes, segons el seu directiu. La combinació d’innovació en el camp de les tintes aplicades al packaging i l’aposta pels mercats exteriors són el secret d’aquesta bonança. L’empresa està altament diversificada i opera en quatre plantes de producció diferents, totes ubicades també a Rubí. La plantilla ha anat augmentant els últims anys fins a tancar el 2014 amb 170 persones. En els últims tres anys, l’empresa ha crescut un 30% en nombre de treballadors.

Les vendes van créixer prop d’un 5% durant l’any passat i van fregar els 38 milions d’euros. Una mica més de la meitat d’aquests ingressos (el 52%) van procedir de fora del mercat espanyol gràcies a les filials de França i Itàlia, a la implantació a Portugal i a les oficines comercials en marxa a Mèxic, Xangai i els Estats Units, ha explicat Marcé. L’avenç internacional de Chimigraf ha sigut important i progressiu els últims temps i ja ha aconseguit l’objectiu estratègic de tenir un de cada dos euros de vendes lligats a l’exportació.

La companyia ha concentrat la seva activitat en el sector de les arts gràfiques des del 1970. Als seus clients, fabricants de packaging, els serveix tintes líquides que progressivament han anat substituint els solvents per una base d’aigua en la seva composició. Els seus clients estan diversificats pel que fa als sectors, tot i que el directiu reconeix que si tira endavant el projecte de la tinta per detectar el grau de caducitat de la carn de pollastre, o altres aliments, caldrà fer inversions en alguna planta per adequar-la a la producció d’una tinta que ha d’estar en contacte amb aliments.