ALIMENTACIÓ

“Tenia ganes de ser gran i poder fer coses”

Amb 31 anys, Xavier Pinosa ha muntat el primer establiment ‘cash&carry’ especialitzat en envasos per al sector de l’alimentació

XAVIER PINOSA DIU que abans d’acabar la carrera ja tenia ganes de “ser gran i poder fer coses”. Llicenciat en direcció i administració d’empreses, Pinosa va començar treballant en grans empreses, com Nutrexpa, Agilent Technologies i Johnson’s, i es va adonar que allà les possibilitats de “fer coses” eren molt limitades: “Són estructures molt dirigides, no hi ha gaire marge per prendre decisions...”, critica Pinosa, de 31 anys. Així que va decidir deixar-ho tot per anar a passar una temporada a França, Anglaterra i la Xina, a la recerca d’inspiració i contactes per aixecar un negoci.

En tornar de la Xina, el 2005, va conèixer els propietaris de LPC Group, fabricants de paper per al sector de la higiene líders al Regne Unit, amb un pla d’expansió molt ambiciós. Pinosa va assumir l’expansió al mercat espanyol, però l’empresa el va acabar deixant “tirat”. “Tenia dues opcions: o tancava o aprofitava la petita estructura comercial que havia muntat per fer una altra cosa”, recorda Pinosa. Va optar per la segona: va recuperar el contacte d’un empresari francès, especialista en embalatges per a càtering i menjar per emportar, i va acabar fundant Pinesga, la principal distribuïdora al nostre país de la firma de packaging alimentari Firplast. “Vam detectar que a Espanya hi havia una manca abismal d’aquests envasos, en un moment en què els hàbits de consum anaven cap allà”, diu, referint-se al menjar preparat o per emportar. Era el 2008, en ple inici de la crisi. El negoci, però, ha crescut a un ritme del 30% i 40% interanual, i el 2013 va facturar 3 milions d’euros. Pinesga ven envasos de tot tipus -cartró, plàstic, biodegradables-, principalment a grans grups d’alimentació i distribució. No obstant, Pinosa va veure que molts petits negocis, com restaurants i pastisseries de barri, no tenien capacitat per fer compres a l’engròs o “que compraven a cegues, per catàleg, i s’equivocaven”.

D’aquesta manera se li va acudir muntar Pick D Pack: el primer establiment cash&carry dirigit exclusivament al petit professional perquè pugui veure, tocar, comprar i rebre assessorament sobre el packaging que millor s’ajusta a les seves necessitats. Amb un capital de 250.000 euros, l’empresa compta amb dos socis de luxe: Javier Rueda, exdirector de Makro Espanya, i José Luis Gómez, exdirector d’expansió d’Ikea Andalusia. El primer centre Pick D Pack és a Montcada i Reixac, però el pla de negoci és convertir-se en una cadena estatal i obrir nous centres l’any 2015.