RETWEETS

Televisors connectables, però no connectats

Aquest any es vendran al món 54 milions de SmartTV, els televisors amb connexió a internet que permeten combinar la recepció de programes per antena o cable i l'accés a contingut i aplicacions de la xarxa. La consultora Informa Telecoms & Media preveu que les vendes aniran creixent fins a superar els 220 milions de televisors connectables l'any 2017. D'aquí cinc anys, un terç de les llars mundials en tindran almenys un i la proporció serà encara més alta a Europa Occidental i als EUA, on la penetració serà de dos terços de les llars.

Tot i això, els creadors de programació televisiva a la xarxa hauran de moderar el seu previsible entusiasme: la mateixa consultora també preveu que la meitat dels televisors connectables en funcionament el 2017 no es faran servir com a SmartTV, sinó que funcionaran només en modalitat convencional perquè els seus propietaris no els hauran connectat a internet. A més, si encara no heu canviat el televisor per un de connectable, potser faríeu bé esperant a veure si Google acaba dominant els SmartTV igual que els telèfons mòbils. El mercat pateix una gran fragmentació de plataformes i no tots els programes i aplicacions es poden veure en totes les marques d'aparells, perquè els creadors no sempre arriben a desenvolupar tantes versions. Els responsables d'interactius de TV3 lamenten aquesta dispersió sempre que presenten una nova plataforma del TV3 a la Carta.

També és dubtós que el televisor connectat arribi a ser mai l'element central de les llars digitals. Els models d'ara sempre podran accedir als serveis de televisió a la carta i videoclubs digitals amb els quals siguin compatibles, però no necessàriament tindran prou potència per executar les aplicacions interactives que vagin sortint. I mentre que els smartphones es renoven cada 12-18 mesos i els ordinadors cada 24-36, els consumidors només canviem de tele cada set anys. Per aquest motiu és poc probable que arribem a veure un televisor Apple: el seu model de negoci depèn d'una renovació de models molt més freqüent.

Albert Cuesta és analista tecnològic.