Telefónica dóna oxigen a Microsoft

Mirant les xifres sobre el mercat mundial de telèfons mòbils que publiquen trimestralment les consultores especialitzades, seria fàcil donar per acabada la guerra dels smartphones i declarar definitiu el duopoli que exerceixen Google amb Android i Apple amb l'iPhone: les dues empreses van acumular el 92,3% dels 216 milions d'unitats venudes al món entre el mes de gener i el de març d'aquest any.

Les coses, però, no són tan senzilles. El gran mercat per als fabricants de telèfons avançats són els milers de milions d'usuaris que encara tenen un terminal bàsic i aspiren a canviar-lo per un que tingui accés a internet i admeti aplicacions de tercers. I aquí la partida encara està completament oberta. Per començar, no està gens clar que Apple estigui interessada -o que pugui- treure models de preu prou baix. Android, que impulsa més de tres de cada quatre smartphones venuts, corre el risc de perdre el suport de Samsung, a punt d'adoptar una alternativa pròpia anomenada Tizen, basada en Linux, igual que Android, però completament desvinculada dels serveis de Google. BlackBerry està recuperant l'interès dels compradors gràcies als nous models del seu format tradicional, amb teclat físic. I el Windows Phone de Microsoft ha rebut aquesta setmana un impuls molt valuós de Telefónica: l'operadora, que sovint s'ha declarat incòmoda amb el citat duopoli, s'ha compromès a promoure les vendes de dispositius Windows Phone (la majoria fabricats per Nokia) en sis dels seus mercats principals: Espanya, el Regne Unit, Alemanya, Mèxic, el Brasil i Xile. La decisió, probablement relacionada amb l'adopció dels serveis ofimàtics de Microsoft al núvol per als més de 150.000 empleats de la teleco a tot el món, no és gens trivial. En alguns mercats, com el nostre, més del 80% dels mòbils arriben als consumidors mitjançant les operadores de telefonia.

Albert Cuesta és analista tecnològic