10/03/2013

Tecnologia per a la televisió digital de segona generació

3 min

Gabriel Fernàndez volia ser periodista però, com que li anaven millor les ciències, va acabar estudiant enginyeria de telecomunicacions. Tot i així, el seu interès pel sector audiovisual l'ha portat durant més de 15 anys a estar vinculat en projectes acadèmics relacionats amb la televisió. L'any passat Fernàndez va decidir fer el salt al mercat privat i posar-se al capdavant de MediaLab Barcelona, una spin-off de la Universitat de La Salle dedicada al desenvolupament de tecnologia per a la televisió. "Amb la crisi van caure moltes subvencions públiques, així que vam aprofitar la nostra experiència en el mercat audiovisual per buscar clients arreu d'Europa", diu Fernàndez, cofundador de l'empresa. El know-how de MediaLab resideix en el desenvolupament de productes d'alta tecnologia com el Dual Stream TV, un dispositiu patentat que facilita la convergència entre la televisió convencional broadcast i el format broadband (per internet, interactiva).

"Són aparells industrials dirigits a les operadores de la xarxa de TV, com Abertis Telecom o Axion, les principals empreses d'explotació d'infraestructures de telecomunicacions de l'Estat. "Els hi donem suport en la transformació cap a la televisió digital de segona generació", diu Fernàndez, que la setmana passada va estar presentant la seva empresa al Mobile World Congress (MWC).

Segona generació

MediaLab també dissenya tecnologia aplicada a la televisió digital terrestre (TDT) de segona generació, que permetrà la transmissió d'imatges per mòbil i que ja s'està implantant en altres països. Durant el MWC, MediaLab va fer proves pilot des de la Torre de Collserola. "L'objectiu és vendre la nostra tecnologia a grans operadors internacionals, però de moment seguim en fase de proves amb clients pilot i laboratoris", comenta Fernàndez.

MediaLab es va constituir el maig del 2012 amb el capital mínim de 3.000 euros i el suport de Technova, el parc científic de La Salle. Va tancar l'any amb una facturació de 350.000 euros, el 80% a clients estrangers, i esperen arribar als 650.000 euros el 2013.

Una altra línia de negoci són les aplicacions multipantalla, o s econd screen , aptes per mirar la televisió acompanyat d'un altre dispositiu electrònic o segona pantalla, com un smartphone o una tauleta. Al MWC van presentar un joc de pòquer basat en el núvol que permet la interacció real entre un televisor central -la taula de pòquer- i diferents aparells portàtils que emmagatzemen informació personal de cada jugador.

Multipantalla

Un estudi fet per Google als EUA el 2012 afirma que la televisió ja no concentra tota l'atenció de l'usuari. El 77% de les vegades que algú mira la televisió ho fa amb un altre dispositiu complementari, la majoria (81%) amb un smartphone , mentre que el 66% restant ho fan amb l'ordinador. "Això obre moltes oportunitats per desenvolupar aplicacions, per exemple, en el sector de la publicitat", diu Fernàndez. Segons l'estudi de Google, el 22% utilitzaven l'aparell complementari per buscar alguna cosa que veien a la TV.

"Després de les innovacions vistes en smartphones i tauletes, tot apunta que la pròxima revolució serà a la televisió", diu Fernàndez. El consum de televisió va marcar el febrer passat un nou rècord històric a l'Estat, amb una mitjana de 272 minuts per persona i dia (4 hores i 32 minuts), segons un informe elaborat per la consultora Barlovento. Es tracta de la xifra de consum de televisió més alta d'ençà que es van començar a mesurar les audiències, el 1992.

Una tercera línia de negoci de MediaLab és el desenvolupament de software i aplicacions per a tercers. MediaLab treballa amb clients europeus, principalment de països escandinaus, "amb una taxa d'atur baixa i costos laborals alts, així que necessiten externalitzar", diu Fernàndez.

stats