SERVEIS
Empreses 14/06/2015

Targetes ‘all included’ des del bus turístic

El Grup Julià té el focus de creixement en el sector turístic i estudia replicar a Barcelona els ‘packs’ d’activitats que ha desplegat a Londres

Elena Freixa
3 min
Targetes ‘all included’ des del bus turístic

Els vistosos autobusos vermells carregats de turistes que recorren Barcelona de punta a punta tenen amo. És el Grup Julià, un gegant turístic 100% familiar i català, que gestiona per concurs el servei a la ciutat i que ha fet dels busos i trens turístics arreu de l’Estat i també a l’estranger el seu negoci més prometedor. Tot just al mes de març va aconseguir una llicència a Londres per operar autobusos turístics i des de llavors desplega a la capital britànica un innovador servei de targetes turístiques que ara vol adaptar a Barcelona i a altres mercats on és present, com els Estats Units.

Als busos de Londres el Grup Julià ven als visitants targetes que són packs turístics i que inclouen, a més dels desplaçaments per la ciutat en l’autobús, visites a atraccions destacades, àpats en restaurants i altres activitats a gust del visitant. En el cas de la capital britànica la targeta inclou, per exemple, els viatges amb l’autobús, l’entrada al museu Madame Tussauds, el Golden Eye i un àpat en un restaurant. El model és traslladable a Catalunya i als Estats Units, on l’empresa pot treure partit del seu vessant i expertesa turístics com a turoperador, fet que li dóna pistes sobre quines atraccions i visites poden oferir, reconeix el conseller delegat del Grup Julià, Josep Adell, tot i que el projecte està en fase d’estudi. El mercat londinenc és un bon camp de proves per al desplegament d’aquest tipus de targetes tot inclòs perquè té una tradició turística més llarga que fa que vagi sempre “un pèl més avançat”, explica Adell. A més, també és una de les grans ciutats que atreu més visitants asiàtics que fan estades breus a diferents llocs d’Europa i busquen aquesta comoditat. L’asiàtic també és un públic que aposta cada cop més per Barcelona.

El negoci dels busos i trens turístics de Julià és cabdal en la seva estratègia de creixement no només a l’estranger (Mèxic, el Marroc i els EUA) sinó també a Espanya, on gestiona el bus turístic de Madrid, Sant Sebastià o Toledo, i els trens turístics de Granada, Girona o Fuengirola. Aquest negoci aporta el 17% dels ingressos totals del grup, que encara està molt focalitzat en l’activitat turística com a turoperador. Tres de cada quatre euros que factura provenen d’aquesta activitat de trasllat de turistes des dels països d’origen i de la venda de paquets turístics, segons explica el conseller delegat.

Els EUA han pres protagonisme en l’expansió internacional de l’empresa. Durant el primer trimestre, Julià va tancar la compra d’una empresa competidora a San Francisco, en una operació valorada en dos milions d’euros. No és el primer gran moviment que fa en aquest mercat on va aterrar fa només tres anys operant el bus turístic de Miami. A finals de l’any passat, va començar a operar el bus turístic de San Francisco amb la llicència de Gray Line, una de les franquícies de més prestigi als EUA, on té 400 implantacions a diferents ciutats. En tres anys, la companyia ha invertit al mercat nord-americà 20 milions d’euros.

Les ganes de créixer no acaben aquí i Julià vol presentar-se a tots els concursos atractius que es convoquin en els pròxims anys a ciutats com París o Roma. “De projectes, n’estudiem molts, però preferim la discreció per no donar pistes a competidors”, defensa Adell. A Espanya, estan pendents que es decideixi el concurs del bus turístic de Granada, on Julià ja opera el tren turístic, que és el primer vehicle híbrid d’aquest tipus que va sumar a la flota per poder accedir al recinte de l’Alhambra.

Les vendes del 2014 del grup van superar els 251 milions d’euros. El transport discrecional de persones, que va ser l’origen de l’empresa el 1933, té un pes molt reduït sobre el total dels ingressos, amb només un 8,5%. L’empresa té presència a vuit països, entre els quals destaca l’Argentina (que és el primer mercat), i una plantilla de més de 1.300 empleats.

stats