OPINIÓ

Tampoc #novullpagar els peatges a l'ombra

Recomano als lectors que un dia recorrin l'autovia entre Vic i Ripoll. Estrenada encara no fa un any, tindran l'oportunitat d'usar una carretera de màxima qualitat sense pagar ni un cèntim de peatge. Bé, el pagaran sense adonar-se'n. Aquest 2012 cada català gastarà 18 euros en peatges a l'ombra (140 milions d'euros en total) sense treure ni un euro de la cartera. La gran diferència amb els peatges explícits (els que tenen barrera i ens obliguen a aturar-nos) és que la majoria de gent no sap que els està pagant. I el que és pitjor: els pagaran encara que no utilitzin aquella carretera. Jo #novullpagar els peatges normals , però encara menys els peatges a l'ombra.

Els peatges a l'ombra funcionen de manera gairebé idèntica als peatges explícits. La diferència és que, a finals d'any, l'empresa concessionària compta el nombre de cotxes que han transitat per aquella autopista i, basant-se en aquest càlcul, el Govern abona una quantitat determinada a l'empresa. La Generalitat paga independentment de si el cotxe era català, andalús o francès. Aquest sistema, impulsat quan Joaquim Nadal era conseller d'Obres Públiques, és clarament més injust que el peatge normal , però ningú protesta. La despesa del Govern en peatges a l'ombra creixerà encara més el 2013, quan entri en servei el desdoblament de l'Eix Transversal, que també s'ha finançat amb aquest sistema. En un moment en què Catalunya està retallant en sanitat i ensenyament em sembla més just un peatge explícit, en què tothom paga el que li correspon segons l'ús que en faci.

El gran problema dels peatges és el greuge comparatiu amb la resta d'Espanya, que de tan escandalós no pot ser casual. Només faltava que les autopistes de Madrid fessin fallida i que, com tot indica, s'hagin de rescatar amb diners públics. O més greu: que s'acabin rescatant a canvi d'allargar la concessió de les autopistes catalanes. Això encara no s'ha decidit, però justificaria qualsevol protesta.

Àlex Font Manté és coordinador de 'l'emprenem'