NOVES IDEES
Empreses 27/05/2012

Sutran: samarretes, polos i mitjons contra la suor

Sutran s'ha especialitzat en la fabricació i venda de samarretes tecnològiques que estan dissenyades per esvair les taques de la suor i evitar la sensació de tenir molles les aixelles i l'esquena. Ara gràcies a un teixit bactericida que han trobat, també han creat una línia de mitjons que maten la pudor dels peus.

Jordi Sabaté
3 min

Com tantes altres, la història de Sutran és la d'una necessitat, la de David Cahisa, un aparellador i empresari de la construcció amb problemes d'hiperhodrosi. La hiperhidrosi és una alteració neurològica del sistema nerviós que fa que el cos detecti més temperatura de la que realment té, com un termòstat espatllat. La conseqüència és un excés de suor força incòmode i problemàtic.

Cahisa patia una hiperhidrosi craniofacial fins que es va operar. Després de l'operació va deixar de suar al cap i a la cara, però va passar a tenir una síndrome de suor compensatòria a la panxa i a l'esquena. "No és només un problema de passar vergonya o fer mala impressió en societat -explica Óscar Deumal, soci de Cahisa i enginyer tècnic tèxtil-. És també un problema de comoditat i sobretot de salut, ja que si mulles la camisa i després surts al carrer fred, t'exposes a patir tota mena de refredats". Moltes persones afectades per la hiperhidrosi que viuen en països freds han de canviar-se de roba més d'un cop al dia per sortir de casa o l'oficina.

Doble teixit

Cahisa, com a bon emprenedor, no es va conformar amb la síndrome i va contactar amb Deumal, que aleshores treballava assessorant empreses japoneses. Li va exposar el seu problema i Deumal es va sentir atret pel repte de trobar un teixit capaç d'absorbir la suor per l'interior i esvair-la de manera eficaç a la banda exterior.

Van contactar amb el Centre d'Innovació Tecnològica de Terrassa (adscrit a la UPC i que abans es deia Centre Tècnic de la Filatura -CTF-, un referent en la innovació tèxtil dels anys en què aquesta indústria era molt important al Vallès) per estudiar-ne les possibilitats. La investigació conjunta va donar com a resultat el 2009 una samarreta de doble teixit que tenia les característiques desitjades: eixugava per dins i esvaïa per fora. La persona se sent seca i alhora no deixa taques a la roba.

"No ens vam quedar en el prototip per al David -explica Deumal-, sinó que vam voler fer arribar la nostra troballa a més persones, per la qual cosa vam obrir una botiga a l'Hospitalet de Llobregat per vendre les samarretes i, al mateix temps, també una botiga a internet". Això va ser a finals del 2009, però la importància de la troballa era tal que es van veure forçats a fer una roda de premsa conjunta amb el CTF l'abril del 2010 per anunciar-la. De resultes d'això, les previsions de comandes es van disparar tant a la botiga com a la web, i Cahisa i Deumal van decidir fer-se socis i donar forma a l'empresa sota el nom de Sutran. "Vam deixar tot el que havíem fet fins llavors per centrar-nos en l'empresa", assegura Deumal. Van posar entre tots dos al voltant de 90.000 euros, encara que durant aquests anys han invertit tot el que han guanyat.

L'estructura de Sutran, però, no és gaire gran. Són els dos socis i dos treballadors més que s'encarreguen de la botiga i el magatzem. "El procés de fabricació el subcontractem a petits tallers tèxtils perquè és molt més flexible, almenys per ara, i nosaltres ens dediquem a promocionar el producte i fer les vendes".

Exportació digital

La promoció no és només el que es coneix com a porta freda , sinó que la xarxa hi fa molt. "Tot el que és exportació, la major part del nostre negoci, la fem per internet, amb promocions en xarxes socials i anuncis a les pàgines web més visitades als diferents països, estem enfocats a l'exterior", explica Deumal. De moment els EUA són el seu principal client -on esperen poder-hi vendre via Amazon-, però també al Canadà, el Japó i Austràlia. A Europa tenen èxit en països com França i Itàlia. Ara volen introduir-se a l'Amèrica Llatina.

El següent repte de Sutran també sembla superat: uns mitjons contra la pudor de peus. Ja han trobat -també en col·laboració amb el CTF- un teixit bactericida que mata els bacteris que provoquen la pudor, i ara estan a punt de comercialitzar-los.

stats