Susana Tintoré:“Els inversors locals han D’aprendre a pensar en gran”

directora executiva de serveis de barcelona activa, entitat promotora del biz barcelona

Susana Tintoré:“Els inversors locals han   D’aprendre a pensar en gran” Zoom

Abans de treballar a Barcelona Activa va ser directora d’Invest in Catalonia, l’àrea que s’ocupa d’atreure inversions estrangeres de l’empresa de la Generalitat Acció. Com ho tenen els emprenedors locals per accedir als inversors internacionals? Un ecosistema emprenedor depèn de tres factors: que hi hagi start-ups, inversors estrangers i empreses grans i consolidades que inverteixin a produir o innovar, que vegin Barcelona com un pol d’atracció i generin riquesa. L’ecosistema s’ha enriquit moltíssim en els últims anys, però si ens comparem amb els EUA, allà creuen més que la innovació es fa via start-up s, és un repte pendent de la nostra societat.

¿Cal una Barcelona Activa per formar inversors més arriscats? Amb aquest objectiu vam crear el programa Reinverteix en futur, dirigit inicialment a càrrecs mitjans, de 45 anys en amunt, que han perdut la feina durant la crisi, però que tenen certs recursos econòmics i talent que poden aprofitar les empreses de nova creació. Hem acabat formant 60 inversors -només un era dona!- perquè puguin ser business angels o mentors. Els inversors locals han d’aprendre a reduir l’aversió al risc i a pensar en gran.

Els emprenedors han de créixer per crear llocs de treball... El que nosaltres volem és que la idea de negoci es consolidi, guanyi dinàmica, creixi. Un dels enfocaments principals de la pròxima edició del Biz Barcelona [del qual Barcelona Activa n’és promotora oficial] és com ajudar els emprenedors a accelerar el seu negoci, a trobar finançament o a internacionalitzar-se. La crisi ha ajudat a accelerar la recerca de mercat a l’exterior, però no en tots els sectors és possible. A Barcelona Activa atenem 15.000 emprenedors anuals, la majoria del sector comerç, com restaurants i botigues. També n’hi ha molts del sector dels serveis socials, com responsables de geriàtrics, o del món del disseny i l’artesania: gent que vol fer un negoci a partir de la seva habilitat manual, i això té una internacionalització limitada. A la incubadora d’empreses, en canvi, es concentren les start-ups tecnològiques. Per ser allà han de passar una mena de filtre.

El primer que li diuen a un emprenedor és que ha d’escriure un pla de negoci. Realment és necessari? Els business plan ja no són un document feixuc, hi ha eines molt flexibles per analitzar la viablitat del teu negoci. És un procés de reflexió sobre la teva idea, i si després de fer-lo et fas enrere, no és cap fracàs, és el que calia. Un pla de negoci per escrit, a més, t’ajuda a millorar la comunicació davant els inversors i a assegurar el compromís de possibles socis o col·laboradors. Un emprenedor ha de reunir tres qualitats: saber molt del seu negoci, saber vendre i saber gestionar. És molt difícil reunir-les totes tres en un perfil, així que de vegades cal trobar un partner tecnològic o subcontractar, però mai perdent el control.

Fa un any s’hauria d’haver inaugurat una guixeta única d’atenció a l’emprenedor per reduir els tràmits burocràtics. Tens raó, el projecte porta un retard de nou mesos, principalment a causa de la baixa d’una persona, però s’inaugurarà a finals d’aquest any. Les obres ja estan en marxa. La guixeta única estarà al Bcn Growth Centre, l’anti-MediaTIC. Oferirà assessorament als emprenedors i esperem que ajudi a accelerar alguns tràmits administratius.