ELENA FREIXA

Surania, l'empresa que fa biquinis a mida per internet

El Marc i la Mariona Vidal són germans i empresaris. Creada d'una eina màgica que permet dissenyar 'online' i a mida el biquini o banyador i tenir-lo a casa en 15 dies. El portal, Suraina, té només un any de vida però les vendes ja van de camí de doblar-se. A la tardor vendran la primera col·lecció de roba interior

La tradició del tèxtil els ve de família, ja que el seu avi va ser un dels fundadors de la marca de roba Punto Blanco, a Igualada / MANOLO GARCIA Zoom

Comprar-se un biquini pot convertir-se en una missió difícil o, de vegades, frustrant. Trobar el patró ideal, la talla justa o haver-ne de combinar dues de diferents a dalt i a baix (una opció no sempre possible). Pensant en els problemes que tenen moltes dones, fa un any el Marc i la Mariona Vidal van posar en marxa Surania, el primer portal d'internet que permet dissenyar a mida el biquini o banyador i customitzar-lo fins al més mínim detall.

El disseny, explica la Mariona, es converteix en un joc de combinacions que permet milers de resultats diferents. "El nivell de personalització és increïble; difícilment en trobaràs un d'igual a la platja", explica el Marc. Es parteix de zero (el patró) i s'avança clic a clic fins al més petit detall (anelles, llaços i complements com pareos i vestits). Des d'aquest juny, a més, s'ha ampliat la col·lecció i també hi ha banyadors d'home. El negoci va tan bé que a la tardor Surania incorporarà ja la primera col·lecció de llenceria femenina.

El primer mercat, el món

L'acollida de Surania ha estat desbordant, expliquen els seus creadors, en gran part pel factor sorpresa que suposa la xarxa i que, de cop, posa el producte a l'abast d'un nombre inimaginable de compradors. "Inicialment, el 2012, ens vam proposar vendre 60 peces el primer mes i en dos dies ja ho havíem aconseguit", explica el Marc. Això va fer que el primer any Surania aconseguís una facturació de 400.000 euros -més de 10.000 clients- i que aquest 2013 tot apunti que serà més del doble.

L'efervescència d'internet ha portat els biquinis i banyadors de Surania als països més recòndits. "Estem aprenent geografia", bromeja la Mariona, i afegeix que resulta emocionant connectar-se al matí i veure totes les comandes que s'han generat a l'hemisferi sud mentre dormien. Aquesta volatilitat fa difícil explicar quin és el mercat principal del portal. "Venem molt a Europa, però els països més forts varien en funció, per exemple, de campanyes promocionals o aparició als mitjans. A part d'Espanya, França i Alemanya funcionen molt bé", explica el Marc.

Els germans Vidal expliquen que el cuquet d'engegar Surania els rondava des de feia temps. Tots dos treballen també a l'empresa familiar Loewenthal, dedicada a la fabricació de vestits de bany per a grans distribuïdors. La tradició del tèxtil els ve de família, ja que el seu avi va ser un dels fundadors de la marca de roba Punto Blanco, a Igualada. El projecte de Surania volia fugir de la relació "més freda" que suposa fabricar per a tercers i poder tenir contacte directe amb els clients.

"Moltes dones no troben el seu biquini perquè, senzillament, no existeix. I això nosaltres ho sabem bé perquè treballem pels grans retailers i no tenen un assortit gaire gran de tallatges", explica el Marc. Surania permet tenir una peça que s'ajusti d'entrada el 100% al cos, ja que el comprador pot introduir les seves mides exactes perquè la peça es fabricarà a la carta. Si no queda bé, hi ha una garantia perquè es repeteixin a cost zero. I el preu? El ventall va des dels 29 als més de 70 euros, segons el Marc.

15 dies i a casa

La fabricació, tot i arrencar en el seu petit taller de Sant Joan Despí, de seguida es va deslocalitzar al Marroc. "No és només un tema de cost, és de capacitat. A Catalunya no hi ha tallers de 500 persones on poder tenir la capacitat que necessitàvem", es justifica el creador de l'empresa. Allà, però, també va caler formar la plantilla, acostumada a fer pocs models i molt volum. Ara, cada peça és diferent i cal seguir el dictat del comprador, que és alhora el dissenyador.

L'atractiu de Surania i l'exposició a la xarxa han fet que en el primer any ja hagi tingut algun pretendent per quedar-se-la, però els seus creadors avisen que no està en venda. "Tenim un recorregut bestial encara; que ens ho deixin disfrutar una mica més", diu la Mariona.