A FONS

Sònia Recasens: "La pime ha d'innovar, i l'emprenedor té idees"

Sònia Recasens: "La pime ha d'innovar,  i l'emprenedor té idees" / PERE TORDERA Zoom

Sònia Recasens és actualment la segona tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, responsable d'Economia, Empresa i Ocupació, i presidenta del Saló Biz Barcelona, una iniciativa municipal que va néixer l'any 2006 amb l'objectiu de promoure l'emprenedoria.

Com està evolucionant el Saló?

En un principi, Biz Barcelona estava focalitzat només en emprenedors i start-ups , en el fet de facilitar un espai perquè poguessin fer contactes, presentar idees de negoci o accedir a oportunitats de finançament. Però des de fa dos anys hem apostat per integrar també les pimes. Les empreses del nostre país tenen la necessitat d'innovar i buscar noves vies de finançament: necessiten crèdit a curt termini i internacionalitzar-se.

Què se'n treu, d'ajuntar pimes i emprenedors?

Al Saló hi hem dissenyat un espai on les empreses llançaran reptes i l'emprenedor, que té idees, els oferirà solucions. Ens interessa molt que els emprenedors generin idees que tinguin sortida al mercat. Moltes start-ups tecnològiques poden oferir solucions innovadores a empreses de sectors més tradicionals, com l'alimentació i el tèxtil. Un apartat de la fira està dedicat a estudiar el sistema d'articulació entre emprenedors, empreses i business angels que tenen a Silicon Valley.

Una queixa freqüent dels emprenedors d'aquí són les traves burocràtiques...

Un dels nostres reptes és la transversalitat de les llicències d'activitat, que moltes vegades han de passar per diversos departaments (urbanisme, medi ambient, seguretat...). Es tracta d'una feina administrativa que genera moltes barreres. D'altra banda, un sistema descentralitzat garanteix més proximitat amb el ciutadà. A l'octubre està previst que posem en marxa l'oficina d'atenció a l'empresa a l'edifici Media-TIC, al 22@. Una mena definestreta única per atendre les necessitats dels emprenedors. Esperem que tot plegat ajudi a convertir Barcelona en una de les capitals mundials de l'emprenedoria. Tenim molts indicadors a favor: una imatge de marca impecable, infraestructures potents, un ajuntament solvent i una gran qualitat de vida. Volem que la primera paraula que et vingui al cap en pensar en Barcelona sigui emprenedoria . Així també aconseguirem atreure el capital inversor.

¿Un projecte com Eurovegas no era contradictori amb aquest model?

Al voltant d'aquest projecte es van arribar a dir moltes coses que no eren certes. La part del negoci que se sustentava en el joc era molt baixa, hi havia altres sectors més beneficiats. Cal tenir en compte que hi ha una gran pressió sobre la taxa d'atur i el projecte obria esperances de crear ocupació en alguns sectors específics molt afectats.

Quin paper ha de jugar l'administració per fomentar l'emprenedoria?

El de facilitador. Ha d'ajudar a generar noves empreses proveint instruments per facilitar l'atracció del capital. L'any passat vam aconseguir aixecar 20 milions d'euros en capital risc a partir de projectes de Barcelona Activa.

Chartboost, una start- up fundada per dos barcelonins a Silicon Valley, ha aconseguit ella sola aquesta mateixa quantitat i ha triat Amsterdam per iniciar l'expansió europea.

Si arribem a ser una capital de l'emprenedoria aconseguirem atreure capital risc en quantitat. També apostem per ser la porta de les empreses americanes a Europa, però un dels requisits és aconseguir vols directes amb San Francisco, cosa que Amsterdam ja té.

Una ciutat amb lloguers cars no fomenta que els joves marxin de casa i vulguin arriscar.

Barcelona té una necessitat d'habitatge assequible. Vam perdre una oportunitat amb la urbanització de Diagonal Mar. Tenim en marxa un projecte per oferir habitatge de propietat pública a preu de lloguer assequible.