‘START-UPS’
-JORDI SABATÉ

Slack, la nova estrella al món dels emprenedors 2.0

Aquesta aplicació de missatgeria per a empreses ha aconseguit una valoració de 2.800 milions de dòlars i aviat arribarà al milió d’usuaris

Slack, la nova estrella al món dels emprenedors 2.0 / SLACK Zoom

HI VA HAVER un temps en què el boom van ser els navegadors, fins que va arribar Internet Explorer. Després el més important en l’ecosistema digital van passar a ser els cercadors, fins que Google va aconseguir controlar el negoci. Seguidament va ser el torn dels serveis web de correu, fins que va aparèixer Gmail. Més tard van venir les xarxes socials, fins que es va consolidar Facebook. I ara? L’era dels smartphones, el núvol i les start-ups sembla el moment ideal per a una senzilla aplicació de missatgeria entre petits grups anomenada Slack.

L’eina està pensada per a usos empresarials, és a dir, per a la comunicació entre els membres de diferents equips de treball i també per a la compartició de tot tipus d’arxius. Però pot usar-se per a moltes coses més, com per exemple de substitut dels grups de WhatsApp, encara que no té de moment ni trucades de veu ni videoconferència. Però, a diferència del popular missatger, no només és present al mòbil, sinó que també té una aplicació d’escriptori i una altra per a tauletes. Naturalment, per a tots els sistemes operatius.

La filosofia de Slack, segons els seus fundadors, és que, siguis on siguis, portis els temes importants de la teva empresa a sobre. Es pot canviar empresa per família o amics i segurament Slack continuaria sent una eina molt interessant. A més, es divideix en canals temàtics en els quals poden participar persones que no necessàriament estiguin convidades a altres canals, com succeïa en les antigues chat rooms. Així que Slack pot ser ideal per portar en una sola aplicació totes les nostres comunicacions importants.

De moment, però, el seu espectacular creixement està lligat al món corporatiu, en què ja ha marcat la diferència amb la resta d’aplicacions similars com Yammer -comprada per Microsoft- i Zula. Des de la seva irrupció, l’agost del 2013, ha aconseguit un finançament acumulat de 323 milions de dòlars, dels quals 160 pertanyen a l’última ronda del març, amb una valoració empresarial de 2.800 milions de dòlars, la crescuda més ràpida que es recorda en l’era tecnològica, segons assegura la revista Business Insider.

MOLTS ANALISTES VAN veure al principi en aquest servei multiplataforma un e-mail killer, és a dir, l’aplicació que acabaria amb el correu electrònic, però al llarg del temps Slack ha mantingut la seva aposta pel segment estrictament empresarial. No en va va ser creada circumstancialment pels desenvolupadors de l’empresa de videojocs que regentava Stewart Butterfield, el seu actual conseller delegat, cèlebre en el món digital per ser un dels fundadors de Flickr, un altre servei espectacular en el seu moment.

Butterfield va comprovar que l’invent funcionava estupendament per coordinar equips i va decidir llançar-se públicament sota un model de subscripció. En les primeres 24 hores va aconseguir 8.000 altes. Avui té com a clients 66.000 companyies de 183 països i creix a un ritme de 30.000 usuaris al dia, per la qual cosa s’espera que a finals d’any trenqui la barrera del milió d’usuaris. D’aquests, 100.000 seran de pagament i la resta treballaran sobre la versió gratuïta.

Perquè si bé inicialment Butterfield va pensar a instaurar un model de pagament tancat, finalment va optar per llançar una versió bàsica, però altament funcional i gratuïta, amb una altra de pagament amb un disseny millor i canals privats per fer invitacions a col·laboradors externs. Els preus no són gaire elevats, uns sis euros per usuari i mes, cosa que fa de Slack una aplicació ideal per començar una start-up.

Segons declarava un empresari digital a la revista Fortune a finals de l’any passat, “Slack és ideal per emprendre des de zero perquè pots començar amb la versió gratuïta fins que conformes el projecte amb els teus socis; llavors passes a la versió de pagament, que no té gaires costos al principi, i només s’encareix a mesura que vas incorporant-hi nous usuaris, cosa que significa que vas contractant i les coses et van bé”.

Precisament no són pocs els analistes que vinculen l’èxit de Slack a l’auge de l’emprenedoria digital al món. Per a Enrique Dans, professor de l’IE Business School, “Slack representa una caiguda de les barreres d’entrada a la coordinació a dins de les organitzacions, fàcilment accessible a qualsevol tipus d’empresa -ell el fa servir fins i tot com a forma de coordinació familiar, explica- i amb un model freemium que el fa molt atractiu”. “Amb aquestes credencials -afegeix Dans-, és normal que es converteixi en eina d’ús preferent per a les start-ups ”.