DANIEL ROMANÍ

Sinmaletas.com: per viatjar amb les mans a les butxaques

Aquesta empresa recull les maletes o altres objectes de l'usuari i ho porta on ell desitgi. Qui viatja pot fer-ho amb les mans a les butxaques o amb una bossa de mà. Els principals clients de la companyia, que només opera 'online', són estudiants que van a l'estranger, empresaris, turistes i equips

Sinmaletas.com: per viatjar amb les mans a les butxaques / CRISTINA CALDERER Zoom

L'estiu del 2008 Eduard Castellsague, fundador, actual director i gerent de Sinmaletas.com, va llegir un article que li va cridar especialment l'atenció: un equip de rugbi dels Estats Units havia enviat allà on havia de jugar les maletes i l'equipació oficial un dia abans del viatge, però quan els jugadors van arribar a la seva destinació els objectes encara no havien arribat. Van haver de suspendre el partit. I això els va fer perdre la lliga!

"Si ho haguessin enviat uns dies abans i a través d'una empresa especialitzada a transportar equipatge això no hauria passat", va evidenciar Castellsague, que aleshores treballava al món del transport com a franquiciat de l'empresa de missatgeria Mail Boxes Etc, de Granollers. "Vaig pensar que una empresa que transportés maletes i altres equipatges aquí tindria demanda", recorda. I no s'ho va pensar dues vegades: es va posar a fer una pàgina web i va sol·licitar algunes subvencions per a emprenedors -d'ICO Avanza i d'ACC1Ó-, que li van concedir. Sinmaletas.com no va trigar gaire a ser una realitat.

Servei de porta a porta

El sistema de funcionament de l'empresa és senzill: el viatger indica on i quan vol que li recullin l'equipatge -poden ser les maletes plenes de roba, però també una bicicleta, caixes amb llibres, una planxa de surf o de snowboard , cadiretes i cotxets de nens petits...-, que habitualment és al domicili pocs dies abans del viatge, i on vol que l'hi portin. I quan hi arribi ho trobarà. "S'estalvia baixar les maletes per l'ascensor o per les escales, posar-les al cotxe o al taxi, fer la cua a l'aeroport per facturar-les, haver de pagar recàrrecs per excés de pes...", explica Castellsague. A més, recorda que a Espanya es perden 15 de cada 1.000 maletes, mentre que a Europa la xifra s'eleva a 54 de cada 1.000.

"És un servei porta a porta -subratlla- que té per objectiu que l'usuari viatgi tranquil, amb les mans a les butxaques o una bossa de mà". Això sí, el client ha de tenir les maletes preparades! "Una vegada ens va demanar el servei una senyora de la província de Còrdova: quan el nostre missatger va arribar al seu domicili tenia tota la roba escampada... Ens va explicar que es pensava que li portàvem tot sense maletes!", recorda Castellsague.

Sinmaletas.com aprofita la xarxa de transport de les principals empreses de courier del món per transportar els efectes personals dels clients, que gairebé sempre viatgen amb un mitjà de transport diferent. "No hi ha un límit de pes per tramesa, l'únic límit de pes és per paquet: cada maleta, caixa o qualsevol altre objecte que s'envia no pot superar els 40 quilos", precisa.

Aquest servei l'utilitzen sobretot estudiants que han de passar una llarga temporada a l'estranger i necessiten emportar-se un munt de coses, com per exemple els que van d'Erasmus, però també executius que se'n van a fires, famílies que se'n van de vacances, turistes que volen viatjar lleugers, esportistes que han d'enviar pals de golf o equipacions de futbol, etc. "A més, oferim un servei de recollida d'equipatge a l'aeroport i un de pàrquing: es poden deixar les maletes en dipòsit en un recinte segur, situat a Granollers, on tenim la seu", comenta l'artífex de Sinmaletas.com, que té l'objectiu de facturar un milió d'euros a l'any i expandir-se a altres països europeus.

Ara que Sinmaletas ja rutlla -fa uns 5.000 serveis a l'any i hi treballen un equip de sis persones, entre les quals hi ha una community manager -, Castellsague ja té altres projectes al cap: crear una empresa d'accessoris per als viatgers -com ara coixins per reposar durant el viatge- i solucions d'embalatge, com caixes per a bicicletes.

Hi ha dos elements fonamentals que expliquen la bona acollida d'aquesta jove empresa catalana i que probablement afavoriran la seva expansió: la mobilitat i les normes de seguretat aèries. Com més viatgem catalans i espanyols i com més estrictes siguin les normatives per portar maletes als avions, més futur té aquest servei.