INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
JÚLIA MANRESA

El Shazam de les pel·lis i les sèries ja és aquí

La plataforma Touchvie aplica un algoritme intel·ligent que identifica a temps real les sèries i pel·lícules en reproducció i en dóna informació

El Shazam de les pel·lis i les sèries ja és aquí / HBO Zoom

“La intel·ligència artificial està vivint una bombolla, molts defensen que poden fer coses que encara són impossibles”, així de contundent és José Luis Flórez, matemàtic asturià i fundador de Touchvie, l’aplicació que aquesta setmana ha guanyat un dels concursos més prestigiosos del món per als emprenedors tecnològics, el TiE50 de Silicon Valley. L’algoritme intel·ligent que ha desenvolupat l’equip de Touchvie és capaç de saber quina sèrie o pel·lícula s’està reproduint, reconèixer els personatges, escenaris o la música que hi apareix i oferir informació extra a l’usuari al mateix temps que el vídeo avança.

L’aplicació està en marxa des de principis d’any, però Touchvie ja té més de 60 treballadors, precisament perquè la intel·ligència artificial encara no pot arribar a tot. “La majoria del contingut es genera a partir d’algoritmes intel·ligents, però encara no són capaços d’elaborar la informació amb sensibilitat humana, ni de distingir què és i què no és interessant per a l’usuari”, explica Flórez. Per això, Touchvie compta amb un equip d’especialistes que van des d’historiadors fins a politòlegs i que comproven i supervisen la informació que després apareix de manera interactiva.

Tot i això, la tecnologia és única al món, per això ha destacat entre les 2.000 start-ups que es van presentar al concurs i també per això el projecte avança a la velocitat de la llum. “No tenim cap altra alternativa, és un mercat amb molta competència i hem de guanyar ràpidament quota de mercat per barrar l’entrada als futurs competidors”, explica el seu fundador.

Flórez ja té experiència en el sector. De fet, aquesta és la segona empresa que funda. L’èxit de la primera, que també tenia a veure amb la intel·ligència artificial, va portar-lo fins a Accenture. La consultora va comprar l’empresa l’any 2012 i ell va passar a ser-ne el director per al segment de big data a escala mundial.Però després de treballar durant un temps a Accenture, Flórez va adonar-se que “cada vegada estem més acostumats a anar més enllà quan consumim continguts audiovisuals, busquem coses a la Wikipedia, les cançons a Spotify i ho comentem a Twitter”. Segons explica aquest expert, actualment la intel·ligència artificial permet el reconeixement de diversos elements d’una fotografia, però en una imatge en moviment “és molt difícil que una màquina pugui fer-ho”. Per aconseguir que un algoritme distingeixi entre la persona que agafa una tassa i el mateix recipient, Flórez va estar treballant més de dos anys fins a aconseguir-ho.

Touchvie ara és capaç de transformar imatges en moviment en contingut interactiu. Amb menys de mig any de vida ja tenen 100.000 usuaris i més de 300.000 peces d’informació. D’entrada, l’objectiu ja és el món. Per això Touchvie s’ha centrat principalment en contingut de les sèries i pel·lícules nord-americanes de més èxit. En el seu catàleg s’hi poden trobar les sèries més conegudes, des de Joc de trons fins a House of cards, però també han començat a recollir els clàssics del cinema.

L’aplicació és absolutament gratuïta i “ho continuarà sent”, diu Flórez. El pròxim pas és que l’aplicació estigui disponible per a Smart TV. Flórez avança que serà en els pròxims mesos. Segons explica el seu fundador, Touchvie té l’objectiu de sobrepassar els dos milions de llars el 2017 i de llançar el producte als Estats Units, Mèxic i el Regne Unit entre aquest any i el següent. Per aconseguir-ho, el negoci ja va arrencar amb un finançament inicial de dos milions que van aconseguir reunir entre amics i coneguts.

Com guanya diners Touchvie? Hi ha diverses vies, per exemple a través d’acords amb productores, i Flórez assegura que ja està en converses en aquesta direcció. Però Touchvie també pretén fer diners a través de comissions. “De vegades es disparen les reserves en un restaurant o un bar perquè apareix en una sèrie. Nosaltres podem cobrar comissió per aquesta transferència de clients”, diu Flórez. I encara hi ha una altra opció: utilitzar les dades de tendències de consum que generen els usuaris per a les mateixes productores o consultores.