VALORACIÓ
-JORDI SABATÉ

Shazam irromp al club dels mil milions atrapant música al mòbil

L’aplicació britànica s’ha destacat en els últims anys gràcies a les inversions, per exemple de Carlos Slim i Sony

Shazam irromp  al club dels mil milions atrapant música al mòbil / MARI FOUZ Zoom

Una cosa és viure de l’aire i una altra molt diferent digitalitzar-lo. Viure de l’aire sona a la cigala del conte. En canvi, digitalitzar l’aire és una tasca de formigues en què Shazam porta quinze anys ficada. El resultat no podria ser millor per a aquesta aplicació per a mòbils que es dedica a captar melodies pel micròfon del telèfon, processar-les i enviar tota la informació referent a aquestes vibracions de l’aire que són les cançons.

Shazam, que va néixer a finals del 1999, ja suma un valor estimat de 1.000 milions de dòlars i acumula 125 milions de dòlars en inversions, i compta entre el seu accionariat amb Carlos Slim, que va invertir-hi 30 milions. Sony també va invertir en Shazam, encara que amb prou feines tres milions. Què té Shazam que aixeca tantes expectatives si després de quinze anys en funcionament segueix sent una gran desconeguda per al gran públic?

Va aparèixer al Regne Unit al tombant de segle. Tot i que en aquell temps no existien els smartphones i els mòbils no tenien sistema operatiu, Shazam ja tenia digitalitzades més de vuit milions de cançons i posseïa un sistema informàtic capaç d’identificar qualsevol part d’aquestes cançons que li arribés d’una font externa. Avui té digitalitzades 15.000 milions de cançons i 100 milions d’usuaris actius al mes.

En aquell temps, si eres en un bar i sonava una cançó que volies identificar, n’hi havia prou trucant al número de telèfon 2580 -llavors Shazam només estava disponible a les illes Britàniques- i posant el telèfon encarat a l’altaveu. Shazam identificava la cançó i t’enviava el títol, l’artista i l’àlbum en què apareixia per SMS. Era sens dubte un principi prometedor en un temps en què ja es començava a parlar del gran repte de la música digital. La indústria estava desorientada sobre la xarxa, però quedava clar que Shazam podia ser un bon aliat.

No va ser, però, fins al 2008 -un cop l’iPhone s’havia instal·lat còmodament a les nostres butxaques i els mòbils amb Android començaven a obrir-se pas- que Shazam va cobrar veritable valor. Havia sobreviscut vuit anys basada en el negoci de les trucades premium i limitades al Regne Unit, on es va fer molt popular. No obstant això, els seus fundadors van saber veure que l’arribada dels smartphones portaria, tard o d’hora, el declivi de la missatgeria SMS.

Així doncs, es van llançar amb entusiasme a construir aplicacions, tant per a iOS com per a Android, que substituïen la trucada al servei premium per l’ús del micròfon del telèfon mòbil per captar la melodia i donar a l’usuari tota la informació possible: artista, àlbum, cançó, biografies, etc. Amb el temps van afegir la possibilitat de comprar el tema a iTunes o Google Play, per la qual cosa guanyaven un percentatge. Ara la cançó també es pot reproduir des de Spotify o Rdio, d’on treuen un altre percentatge. Total, 300 milions de dòlars anuals.

D’altra banda, al voltant del 2012 Facebook i Google s’havien adonat que el seu negoci -la publicitat- havia saltat al mòbil, un lloc on Shazam ja portava anys instal·lada. Saber què era el que l’usuari buscava des del seu smartphone era fonamental per perfilar una bona publicitat, i Shazam ja coneixia quina música li interessava i comprava. Des d’aleshores ha fet unes 450 campanyes de publicitat dins de l’aplicació, en les quals el cost per campanya ha oscil·lat entre els 75.000 i els 300.000 dòlars. Això li ha reportat una mitjana de 84 milions a la butxaca.

No és estrany que que les inversions externes s’hagin concentrat en aquests últims anys, tenint en compte el potencial de l’aplicació i la intel·ligència amb què la companyia -en la qual ja només queda un dels fundadors- ha sabut posicionar-se en l’evolució del mòbil. Però la traca final que els ha portat a entrar al club de les empreses tecnològiques multimilionàries ha sigut el llançament, al mes d’agost, del seu nou programa Resonate.

resonate és una plataforma per interactuar entre els programes de televisió i el mòbil, de manera que aquest últim capti pel micròfon les veus del programa i enviï a l’ smartphone publicitat sobre les marques i els productes vinculats a l’emissió que hi ha en aquell moment. Es tractaria, en última instància, de derivar la publicitat al mòbil i la tauleta, mentre que a la pantalla els programes se succeeixin sense interrupcions. Si ho aconsegueix, Shazam, europea, podria acabar competint en la lliga de Facebook i Google.