MARC AMAT
Sebastián Mealla

"La Torre Agbar va ser el nostre debut en la tecnologia del control lumínic"

Conseller delegat de Protopixel, 'start-up' catalana especialitzada en il·luminació intel·ligent

Sebastián Mealla / JORDI ROVIRALTA Zoom

Per explicar els inicis de Protopixel hem de parlar de la Torre Agbar.

Exacte. Els quatre fundadors de l’empresa ens vam conèixer dins del grup de tecnologia musical de la Universitat Pompeu Fabra, on desenvolupàvem sistemes interactius. Un bon dia els responsables de la Torre Agbar ens van venir a trucar la porta per proposar-nos un repte: convertir l’edifici en una autèntica façana digital. Volien celebrar-hi unes campanades de Cap d’Any però, tot i que la torre ja s’il·luminava, encara no era dinàmica ni expressiva. Vam acceptar l’encàrrec. La feina era el nostre debut en el món de la tecnologia de control lumínic, però ens en vam sortir. Va ser d’aquesta manera com ens vam adonar que existia un mercat amb un potencial immens per explotar.

I per això, el 2015, van decidir crear Protopixel.

Vam veure clar que calia generar eines i solucions que permetessin a una àmplia gamma de clients -com arquitectes, dissenyadors i interioristes- poder crear i controlar la llum d’una manera intuïtiva i fàcil. Per entendre’ns: hem desenvolupat un programari que permet, per exemple, a grans cadenes controlar la il·luminació de tots els seus establiments des d’un únic dispositiu mòbil o navegador web. Sovint atribuïm a la llum una finalitat purament funcional, però ens hem d’adonar que també es pot utilitzar per canviar els ambients de les botigues físiques que, davant la pressió de la compra online, necessiten renovar-se per donar un valor afegit als clients.

El seu primer producte es va començar a vendre el 2016. Quant facturen, ara?

Tenim una facturació recurrent mensual d’uns 30.000 euros, provinents, per exemple, del sistema de subscripció que paguen els clients per poder accedir a la plataforma del núvol. Prop de 40 establiments a Barcelona ja utilitzen els nostres sistemes i pretenem acabar l’any facturant al voltant dels 350.000 euros. Ja tenim una ronda de finançament en marxa i hem obert una oficina a Berlín, un mercat amb una indústria lumínica molt potent i amb inversors interessats en aquest món. Tot i això, actualment, el 80% de la facturació encara ens prové d’Espanya, però de mica en mica busquem anar rebaixant aquest percentatge. Després de fer el salt a Alemanya, l’objectiu és consolidar-nos a Europa i acabar atacant el mercat nord-americà d’aquí uns anys. Allà, la tecnologia de la il·luminació intel·ligent hi està arrelant amb molta força.

Els seus productes es dirigeixen exclusivament a empreses. Per què?

Quan vam haver de decidir l’estratègia de negoci vam veure una gran oportunitat en el sector del retail, l’hoteler i el del món de l’entreteniment. De fet, pel que fa a il·luminació domèstica, aleshores ja hi havia moltes solucions al mercat, com ara les bombetes intel·ligents. En canvi, els comerços encara no tenien prou eines smart al seu abast.

Grans marques com Philips sí que tenien una línia de negoci enfocada a les empreses.

Sí, però per a empreses d’un poder adquisitiu alt. Nosaltres ens enfoquem principalment al sector comercial, que compta amb uns pressupostos més discrets, com és el de les pimes. Els proporcionem una eina més econòmica i no tan professional: els nostres productes ofereixen una experiència d’ús més amigable i senzilla.