Sant Jordi a Califòrnia

Dimecres al vespre, mentre aquí fullejàvem els llibres i posàvem en aigua les roses, a Califòrnia presentaven els seus resultats trimestrals algunes de les empreses més destacades del sector tecnològic.

Comencem per San Diego: Qualcomm, el fabricant de xips que ha marcat la pauta de l’explosió dels smartphones, va comunicar una facturació de 6.370 milions de dòlars, només un 4% més que fa un any i el creixement més baix des de l’estiu del 2010. Res a veure amb els increments del 20% que eren norma de la casa. El motiu de la frenada és a la Xina: els grans fabricants com Huawei i Xiaomi prefereixen els xips del fabricant local MediaTek.

En canvi, a Cupertino, seu d’Apple, el mateix 4% d’increment interanual va ser ben rebut pel mercat, perquè situa la facturació trimestral de l’empresa en 45.600 milions de dòlars. L’estrella són els 43,7 milions d’iPhones venuts, un 17% més que fa un any, que aporten el 57% dels ingressos d’Apple. En canvi, s’han venut un 16% menys de tauletes iPad, que suposen el 17% de la facturació trimestral. Cap detall sobre les novetats previstes per al 2014, però veient que Apple està fitxant directius del sector dels mitjans de pagament i que iTunes ja té 800 milions de comptes d’usuari, la majoria vinculats a targetes de crèdit, potser la campanada d’Apple aquest any no serà cap aparell sinó un servei.

I a Menlo Park, Facebook presumia d’haver facturat 2.500 milions de dòlars, el 82% més que l’any abans. Però el més destacable és l’aspecte mòbil: els anuncis en pantalles petites ja aporten gairebé el 60% dels ingressos publicitaris, que són més del 90% del total. Facebook ja és, també, una empresa de mòbils: ha superat els 1.000 milions d’usuaris mensuals des de telèfons i tauletes. El seu xat mòbil Messenger té 200 milions d’usuaris i la seva futura filial WhatsApp ja passa dels 500 milions.