A FONS
BRIAN X.CHEN / THE NEW YORK TIMES

Samsung trepitja els talons a Apple

L'èxit de la multinacional sud-coreana es deu a una política d'innovació basada en l'acostament al mercat i a fer més estreta la col·laboració amb les operadores mòbils

Samsung trepitja els talons a Apple / EFE Zoom

Per primer cop en molts anys Apple està notant l'alè d'un rival al clatell.

El fabricant d'iPhones, iPads i iPods no s'havia trobat fins ara amb cap competidor capaç de fer un smartphone o una tauleta que fos popular i rendible a la vegada -ni Dell, ni Hewlett Packard, ni Nokia, ni BlackBerry-, fins que va arribar Samsung Electronics. L'empresa sud-coreana acaba de llançar el seu últim model de smartphone , el Galaxy S III, el primer aparell que es disputa el rànquing de vendes amb l'iPhone d'Apple.

Avui en dia Samsung i Apple són les dues úniques empreses que generen beneficis en la competitiva indústria del mòbil. Apple s'endú el 72% del pastís i Samsung la resta.

Tot i així, els dos rivals, que han batallat als mercats i als tribunals de tot el món, no poden ser més diferents l'un de l'altre.

Innovar des de dins

Samsung Electronics, la part més important del grup Samsung, fabrica xips d'ordinador i pantalles planes, i també un ampli ventall de productes de consum, entre els quals neveres, rentadores, assecadores, càmeres, aspiradores, PC, impressores i televisors.

Si Apple es juga l'èxit creant nous mercats i dominant-los, com ha fet amb l'iPhone i l'iPad, Samsung inverteix més diners en l'estudi dels mercats actuals i a innovar-los des de dins.

"Trobem la majoria de les idees en el mateix mercat", explica Kim Hyun-Suk, un vicepresident executiu de Samsung, en una conversa sobre el futur dels aparells mòbils i de la televisió. "El mercat ja ens empeny i, per tant, no cal que nosaltres l'intentem empènyer en cap direcció", afirma.

Aquesta filosofia contrasta amb la del fundador d'Apple, Steve Jobs, que rebutjava la noció de fiar-se dels estudis de mercat. Jobs va arribar a afirmar que el consumidor no sap el que vol. Avui, no obstant, és possible que Samsung estigui traslladant certa pressió als dissenyadors de talla mundial que té Apple. Abans que Apple tragués l'iPhone 5, amb una pantalla més gran que la dels models anteriors, Samsung ja havia venut mòbils amb pantalles encara més grans, com la de 5,3 polzades del Galaxy Note, un smartphone tan ample que els blogs especialitzats anomenaven phablet (taulèfon).

Samsung inverteix més que Apple en R+D: 10.500 milions de dòlars (el 5,7% dels ingressos), comparat amb els 3.400 milions de dòlars (el 2%) del seu rival.

Estudiar els mercats

Samsung té avui 60.000 treballadors dedicats a la recerca repartits per 34 centres de tot el món, incloent-hi Rússia, la Gran Bretanya, l'Índia, el Japó, Israel, la Xina i Silicon Valley. Fa enquestes als consumidors i compra informes de recerca de tercers, però també col·loca treballadors pels països per estudiar les tendències locals o senzillament per trobar inspiració i idees noves.

Els dissenyadors del Galaxy S III diuen que es van inspirar en viatges a Cambodja i Hèlsinki, en una exposició de Salvador Dalí i, fins i tot, en un viatge per la selva africana en globus (Samsung té 1.000 dissenyadors de formacions molt diverses, com ara la psicologia, la sociologia, la gestió econòmica i l'enginyeria).

"Explorem tots els camins per assegurar-nos que sabem llegir les tendències de manera correcta", explica Donghoon Chang, un vicepresident executiu de Samsung i responsable de disseny. Chang explica que quan l'empresa investiga els mercats arran d'algun producte concret, mira també les tendències de la moda, els automòbils i l'interiorisme.

Hangil Song, dissenyador de producte a Samsung, recorda que, quan va visitar el complex Sands Marina Bay de Singapur, va quedar impressionat amb les vistes del cel, el paisatge urbà i l'aigua. A partir d'aquí va tenir la idea de crear un efecte en què l'aigua sobreeixís de la pantalla. El resultat és que els tocs a la pantalla mòbil del Galaxy S III creen un moviment d'aigües únic.

La gènesi del mòbil Galaxy Note reflecteix aquest estil de recerca de consum. A partir de focus groups , Samsung va veure que molts dels participants volien un aparell que anés bé per escriure, dibuixar i compartir notes. Els parlants de llengües asiàtiques troben que és més fàcil escriure caràcters en un aparell fent servir un llapis que teclejant. Aquestes percepcions van portar a la creació del Note, un smartphone que porta un llapis digital.

Plagis

Els jurats d'alguns tribunals han arribat a afirmar que el procés de recerca de Samsung s'assembla més a copiar. L'any passat Apple va demandar Samsung en un tribunal nord-americà per infracció de patent, i va guanyar un judici per 1.000 milions de dòlars. Una de les proves més espectaculars que es van presentar va ser un informe detallat que explorava cada característica del hardwarei del programari de l'iPhone i la comparava amb la del mòbil Samsung. L'empresa sud-coreana segueix lluitant la decisió als tribunals.

Col·laboració

Samsung creu que estudiar el mercat ajuda a incrementar la confiança de les companyies de telefonia mòbil que els seus aparells es vendran bé. Això persuadeix les operadores a vendre mòbils i tauletes Samsung de manera més agressiva.

Per la seva part, Samsung també inverteix molts diners globalment en publicitat (més que Apple i Microsoft).

Daniel Hesse, conseller delegat de l'operadora Sprint, parla de Samsung com d'un "soci fantàstic", per la seva disposició a treballar amb les companyies de telefonia en la creació de mòbils. Això, per a aquestes companyies, pot suposar una alternativa molt atractiva a treballar amb Apple, que controla completament el disseny del hardware i software de l'iPhone.

"Samsung treballa amb les operadores, vol que li expliquis què vols, no et diu com seran les coses. És un tema beneficiós en les dues direccions", explica Hesse.

Samsung és diferent també en un altre tema important. Segueix sent un fabricant, mentre que Apple subcontracta el muntatge dels seus aparells.

Horace H. Dediu, analista de la indústria mòbil a Asymco, explica que, des d'un punt de vista històric, Samsung basteix el negoci al voltant de la producció i la venda de components a altres fabricants, com Apple, Sony i Hewlett Packard.

El fet que durant dècades Samsung fabriqués i vengués electrònica de consum a Corea del Sud i desenvolupés els mercats li va ensenyar moltes coses sobre com competir amb els noms més grans de la indústria i sobre com derrotar-los.

Un dels clients més importants de Samsung ha estat la mateixa Apple. Els processadors de memòria flaix, els xips gràfics, les unitats d'estat sòlid i alguns components de pantalla de Samsung formen part dels aparells iPhone, iPad i iPod Touch i dels MacBooks d'Apple. Però ara Apple ja ha buscat altres proveïdors per a alguns dels seus últims productes mòbils, com ara Toshiba, Elpida i Sharp, i farà servir els seus components.

Després d'haver treballat estretament amb Apple i amb altres empreses durant anys, Samsung, que l'any passat va invertir 21.000 milions de dòlars -gairebé el doble que Apple- en despeses de capital, pot tenir fàcilment una idea de com planificar la producció i la distribució d'un telèfon mòbil d'èxit, afirma Dediu.

El núvol, pendent

Tot apunta que la pròxima batalla entre Apple i Samsung se centrarà en els televisors i els anomenats wearable computers , electrònica que es porta a sobre, sigui al cos o integrada a la roba. En el primer camp Samsung ja té a la venda una caixa que permet actualitzar la velocitat i el programari dels seus televisors, molt semblant a la manera amb què s'actualitza el programari dels mòbils. Tot i així, Samsung no ha fet cap inversió important en el núvol (l'ús de servidors remots per emmagatzemar dades), observa Dediu. El núvol podria jugar un paper més decisiu quan els productes mòbils abandonin les grans pantalles per anar cap a aparells portables, com ara ulleres i els que van lligats al canell, afirma Dediu. I, llavors, no li serà fàcil a Samsung saber quin serà el següent tomb que farà Apple.

Samsung a la UPC

La multinacional sud-coreana finançarà un projecte liderat per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) per desenvolupar microantenes basades en el grafè. La proposta, guardonada amb 120.000 dòlars, té com a objectiu portar les comunicacions sense fils a distàncies molt curtes i millorar la capacitat de transmissió d'informació, gràcies a les particulars propietats del grafè. Això permetria agilitzar la gestió dels centres de processament de dades (els big data ) que s'utilitzen, per exemple, en sistemes com Facebook o Google. El projecte estarà present al Mobile World Congress juntament amb altres innovacions en tecnologia mòbil de la UPC.