TECNOLOGIA
Empreses 12/07/2015

Samsung mira cap a l’abisme de reüll

Els beneficis del gegant tecnològic de Corea del Sud cauen per setè trimestre consecutiu, amb una reducció d’un 4% de l’abril al juny

Jordi Sabaté
3 min
Samsung mira  cap a l’abisme  de reüll

Tot i que han guanyat 6.900 milions de dòlars el segon trimestre del 2015 i han aconseguit per primer cop vendre més telèfons als EUA que Apple, Samsung ha decebut els inversors per setè trimestre seguit. De l’abril al juny els seus beneficis han caigut un 4% respecte de les xifres del 2014, fins i tot per sota del que un grup d’experts va preveure dies abans en una trobada a la seu de l’agència de notícies Reuters. Ja el trimestre anterior la caiguda respecte de l’últim del 2014 va ser d’un escandalós 30%, si bé ara ha aconseguit una millora del 15% en relació amb l’arrencada de l’any. És cert que Samsung encara està lluny d’haver d’entonar un blues com el que al seu dia va escombrar Nokia del mercat, però les males dades podrien a la llarga dur-la a una situació compromesa com la de la canadenca Blackberry.

El principal problema de Samsung és precisament la primera font de riquesa: l’smartphone Galaxy S6 i la versió de pantalla corba S6 Edge, un model innovador per gestionar una de les vores com si fos una segona pantalla tàctil. Des que els van presentar, amb lloances de la crítica especialitzada, cap dels dos ha complert les expectatives. En primer lloc perquè han hagut de batallar contra l’iPhone 6 i la seva variant de pantalla gran Plus, que ja estaven consolidats feia dos trimestres. Els dos telèfons han sigut els primers d’Apple que han entrat de ple en el mercat xinès, on eren llargament esperats.

Les vendes dels iPhones a Àsia han sigut espectaculars, i han deixat poc mercat per a un altre telèfon de gamma alta com l’S6. A més, l’economia xinesa s’ha desinflat i ha vist bruscament frenat l’augment de les classes amb poder adquisitiu per tenir smartphones d’alt rang, que són els que deixen realment marge de benefici als grans fabricants. Fins i tot Xiaomi, una empresa especialista en el nínxol dels productes de baix preu, ha experimentat un descens de vendes a Orient. A aquesta decepció en les expectatives comercials cal afegir-hi els problemes de subministrament per dificultats en l’acoblament del model S6 Edge. Segons diverses fonts, s’ha demostrat que té un procés de fabricació massa complex que sovint endarrereix l’arribada a les botigues. D’altra banda, tota la sèrie de telèfons de baix cost de Samsung estaria perdent pistonada en economies emergents com l’Índia i Bangla Desh, que ja desenvolupen marques comercials pròpies.

LA SEVA EXPERIÈNCIA amb els rellotges intel·ligents, a través del model Samsung Gear S, tampoc pot qualificar-se de gran èxit, i menys si tenim en compte el seductor Apple Watch. Però els problemes de Samsung no s’acaben amb els mòbils i complements: una de les seves divisions més potents, la de televisors, també genera incerteses. Com la majoria de fabricants, Samsung està atrapada per unes vendes que avancen prou bé i una demanda d’innovació del mercat que deixa molt poc marge de benefici, ja que requereix ingents inversions.

En conseqüència, els models de televisor més innovadors han d’amortitzar el cost amb preus exorbitants, que troben poc mercat en aquests temps en què fins i tot les economies emergents estan en crisi. Per molt que Samsung i altres fabricants anunciïn models de definició ultra alta (UHD) i grans pantalles corbes, aquests aparells gairebé no tenen vendes destacables. Potser l’única bona notícia per a Samsung aquest any hagi sigut el fet que Apple confirmés a l’abril que la firma coreana seguirà fabricant els processadors de l’iPhone. Segons els rumors, ja tindria a punt la línia de xips A9 que inclouran els futurs models, presumiblement la gamma 6S, que la companyia dels EUA presentarà al setembre.

stats