Salvador Alcover: “Hi ha molts prejudicis contra esports com la nàutica o el golf”

Salvador Alcover és el director general de Garmin Iberia, la filial espanyola de la coneguda multinacional nord-americana de tecnologies de navegació per satèl·lit. Garmin desenvolupa dispositius electrònics i aplicacions de navegació per a automoció, aviació, nàutica, esport i lleure, des d’aparells GPS fins a braçalets amb sensors per quantificar els quilòmetres correguts. Llicenciat en nàutica i pilot de la marina mercant, Alcover es va incorporar a la multinacional l’any 2008, poc després que Garmin absorbís el seu distribuïdor a Espanya, Electrònica Trepat. De fet, Garmin Iberia, més coneguda a casa nostra perquè és el principal patrocinador de la Triatló de Barcelona, encara ocupa les mateixes instal·lacions d’Electrònica Trepat en un polígon industrial de Badalona.

Garmin està present en 35 països. Quin pes té el mercat espanyol?

El mercat espanyol representa al voltant del 3% de la facturació global, sense comptar els aparells per a l’aviació, que comercialitzem amb un distribuïdor especialitzat. Hi tenim presència directa des del 2007, quan l’empresa va decidir iniciar un procés d’integració vertical per controlar tot el procés, des de la fabricació fins a la distribució, i així acostar-se més a l’usuari final. La manera de fer-ho va ser absorbir els distribuïdors de cada país. Així mantenien el personal local i el seu know-how.

¿Cada filial participa en el procés d’innovació?

Sí. Un dels èxits de Garmin és acostar-se a l’usuari a partir dels distribuïdors. A les nostres oficines escoltem i recollim totes les opinions, crítiques i valoracions dels usuaris finals, i així podem afegir noves prestacions i característiques tècniques als equips. Hem fet alguna innovació a nivell local, com per exemple un GPS per fer el Camí de Sant Jaume i un altre per a boletaires. Els nostres aparells també estan adaptats per poder funcionar amb Glonass, l’alternativa russa al GPS americà.

¿Sou pioners en maquinari o programari?

Fem les dues coses. Venem prop de 100.000 aparells a l’any, molts porten una cartografia incorporada, que adquirim a tercers, com pot ser l’Institut Cartogràfic de Catalunya (ICGC). La qualitat dels mapes de l’ICGC és excepcional però està limitada a Catalunya. A l’hora de triar proveïdors també és crític el preu de les llicències d’ús. És el que ens fa o no competitius. A part, a Espanya hi ha un problema greu amb la pirateria. Internet és obert i és molt fàcil descarregar-se informació il·legalment. Els nostres equips de muntanya, per exemple, porten una cartografia bàsica i després pots adquirir per un preu addicional un pack de cartografia alpina especialitzat, que es pot piratejar.

Qui vol un GPS al cotxe quan tothom té al mòbil el Google Maps?

La qualitat i les prestacions no són les mateixes. Si vaig en moto, necessito un GPS resistent a la intempèrie. Amb el telèfon, a més, depens de la connexió a internet. De totes maneres, no veiem l’ smartphone com un competidor, sinó com un company de feina.

Va entrar a Garmin el 2008, al començament de la crisi. Què ha canviat?

La nàutica ha estat un dels sectors més afectats, però els mercats d’ outdoor i fitness són els que més creixen. Ara apuntem al sector wellness, salut, així obrim mercat entre la gent que no fa esport o no està fent esport. Acabem de llançar Vivofit, un braçalet que quantifica les passes que fas, les calories que cremes...

¿Els vostres dispositius ajuden a popularitzar esports com la nàutica o el golf?

Hi ha molts prejudicis contra aquests esports. Si la nàutica fos un esport de rics no hauria estat tan tocat per la crisi. Els nostres aparells de navegació aporten seguretat, així més gent s’atreveix a anar al mar o a la muntanya. Puc posar el pilot automàtic i fer més cas a la parella! No només ens preocupa la seguretat sinó l’afició que genera al voltant. Entendre un mapa de Google Maps és difícil si no saps orientar-te. Amb un Garmin no cal ser un expert.