MODA
JÚLIA MANRESA

SOS de VamCats: a l’estelada se li acaba el territori

La marca de vambes obre una nova línia de disseny amb menys força de la bandera independentista per obrir nous mercats dos anys després del boom

SOS de VamCats: a l’estelada se li acaba el territori Zoom

Barcelona és més internacional que l’estelada. La marca de vambes VamCats, insígnia de l’independentisme per als peus, va tenir un boom el primer any i mig de vida, però després d’un 2014 més fluix, ara busca consolidar-se com a marca i obrir-se pas a nous mercats. Per fer-ho, s’aferrarà a la força de la marca Barcelona amb una nova web i una nova línia de sabates esportives que posa les quatre barres de l’estelada dins l’estel.

VamCats va néixer explícitament lligada a les reivindicacions independentistes i, de fet, es constitueix en ella mateixa empesa per les demandes de diversos independentistes que volien lluir unes vambes que encara no existien. El juny del 2012 l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) va encarregar a l’agència de comunicació i màrqueting de Guillem Soldevila, fundador de VamCats, un cartell per a la primera Marxa cap a la Independència Ulldeter - Roda de Ter. “Vam fer un fotomuntatge amb unes vambes amb l’estelada com a símbol del fet de caminar per la independència”, explica Soldevila. En veure el cartell, l’ANC va començar a rebre missatges en què es demanava on es podien comprar les sabates que hi sortien. Guillem Soldevila és fill d’un sabater jubilat de Vic que el va animar a fer les primeres VamCats. Dos mesos després en van vendre el primer parell en una fira de Montserrat i al setembre ja n’havien venut 500.

Des d’aleshores, VamCats ha creat més de cinquanta models diferents, gairebé sempre amb l’estelada, però canviant colors, disseny i materials. Tot i això, el seu fundador defensa que “no han volgut ser mai un producte de marxandatge”. L’objectiu és convertir-se en una marca més de sabates esportives catalana. Per això ja han impulsat altres models com els que porten només la senyera, la bandera occitana o la del País Basc.

L’arrelament al territori forma part dels seus principis i també de la seva línia de negoci. Cada model té un nom d’una ciutat o poble català i intenten treballar sempre amb productes i serveis de proximitat. Tot i això, les vambes no es fan a Catalunya perquè no hi ha fabricants. Bona part de la pell es compra a Igualada i a Vic però tant la manufacturació dels parells com la resta de la pell es fa a Elx i la Rioja. “L’objectiu seria poder obrir el nostre propi taller”, explica Soldevila. Tot i això, els resultats de l’últim any els obliguen a buscar alternatives i és aquí on s’emmarca aquest canvi de línia. Des de finals del 2012 fins al tancament del 2013 van facturar un milió d’euros, però l’any passat els ingressos es van reduir a 400.000 euros.

“En cap moment renunciem a la nostra imatge independentista, però volem anar més enllà”, afirma el fundador de VamCats. Per això estan a punt de llançar una nova web on la marca Barcelona prendrà molta més força. “No descartem posar el nom de la ciutat sota el logo”, aclareix Soldevila. Aposten per donar valor a la qualitat i la diversitat de dissenys, des d’estils vintage i botes de futbol fins a avarques i espardenyes. A més, fins ara els seus canals de venda tenien més o menys el mateix pes. Un parell de VamCats es poden comprar per internet, en parades de fires i a les botigues d’esport i sabateries on distribueixen. De moment, encara no tenen al cap obrir una botiga exclusiva de la marca.

VamCats és una empresa molt petita, amb cinc treballadors i cinc col·laboradors que han llançat més de 50 models de sabates en tres anys i amb un model de negoci molt focalitzat en un mercat reduït. Ja han estat en més de 300 fires de Catalunya, però el territori s’acaba. Barcelona és l’empenta que aquesta marca catalana busca per consolidar-se com “un fabricant més de vambes i sabates” i obrir noves opcions i nous mercats. Miren cap a l’Àsia, un mercat on “la cultura de l’sneaker [ vambes, en anglès]està molt més implantada que a Europa”, explica Soldevila.

“Volem ser ambaixadors de tot el país, i no transmetre només la marca Barcelona, que, per sort, ja ha assolit un potencial i un posicionament al món excepcionals”. Aquesta és la declaració de principis que fan a la seva web. “[Ara] explicarem què és Catalunya, però és més fàcil fer-ho des de la marca de la ciutat. Ens hi aferrarem per aconseguir l’empenta que ens falta”, explica el seu fundador.