‘START-UPS’
JORDI VELERT

Roba neta a la porta de casa per a mandrosos

L’apli Washrocks comercialitza en un mes 250 serveis de bugaderia a domicili a Barcelona. Vol expandir-se a Madrid i altres capitals europees

'Bugada' i 'mandra' són sinònims per a molta gent. A ells i a la gent que no té temps per fer aquesta tasca domèstica s’adreça Washrocks. És un servei que arreplega roba bruta a domicili i la torna neta a l’hora que es vulgui. El producte, sorgit d’una start-up nascuda a Barcelona, només fa un mes que és al mercat i ja ha aconseguit 250 comandes. Elisabet Mas, directora executiva de l’empresa, la defineix com l’evolució d’un sector “molt arcaic”. Cada dia, i de les 7 del matí a les 11 de la nit, qualsevol veí de la ciutat de Barcelona es pot descarregar l’apli de Washrocks i demanar una primera bugada de franc.

Ha d’indicar la franja de 60 minuts del dia en què vol rebre la comanda i despreocupar-se’n, apunta. L’empresa garanteix que la roba neta arribarà abans que passin 24 hores. La gratuïtat és l’estratègia de captació de l’empresa, indica Mas, per “fer prima la barrera d’entrada” que suposa oferir un servei inèdit al mercat. El perfil de client és molt variat, des d’un executiu fins a una família nombrosa. “Només que tinguis tres fills, fas tres o quatre bugades a la setmana; els nens petits gasten molta roba”, raona Mas, que prové de ByHours, una empresa que comercialitza estades en hotels per hores.

L'èxit "rotund" de Washrocks ha demostrat, segons la seva fundadora, que el seu model de negoci té “mercat”. L’empresa, que prefereix no revelar el capital de què disposa, està immersa a hores d’ara en una ronda de finançament en què esperen aconseguir 300.000 euros. L’objectiu, avança, és expandir el servei a Madrid abans que acabi l’any. El següent pas dels seus plans és “començar la prospecció” per expandir-se a una capital europea, com ara Londres, Berlín, París o Milà.

El preu d’una bugada de cinc quilos sense planxar és de deu euros. Si el que es vol és rentar i planxar la roba, l’import de la comanda és de tres euros per camisa. Fins i tot renten nòrdics i no posen un pes mínim ni màxim per comanda. Washrocks, com destaca Mas, neix com un “híbrid entre bugaderia i tintoreria”. Des de la posada de llarg de l’ start-up, durant el Mobile World Congress, 1.000 usuaris s’han descarregat l’apli a Google Play i a l’Apple Store. La meitat d’aquests usuaris, segons la companyia, són actius en el servei.

“Washrocks s’ha posicionat per revolucionar la logística urbana”, recalca Elisabet Mas, que posa èmfasi en el fet que poques empreses garanteixen amb tanta exactitud a quina hora els clients rebran la comanda. És un commodity -negoci de comoditat- elevat “a la màxima potència”.