03/05/2015

Richard Lagrand:«No pots aplicar la lògica d’una multinacional a una ‘start-up’»

3 min
Richard Lagrand:«No pots aplicar la lògica d’una multinacional a una ‘start-up’»

L’any 2007 va deixar una bona feina a KPN, la principal operadora mòbil holandesa, i ja no ha tornat mai més a una gran companyia. A mi sempre m’ha agradat el món de l’empresa. La meva primera feina va ser en una pime holandesa ubicada a l’Empordà. Importàvem patates i verdures del nord d’Europa. Després de sis mesos em vaig adonar que m’interessaven més els aparells electrònics que el menjar. Era el 1996, començava el boom de la telefonia mòbil... Vaig postular-me per a una feina a KPN i m’hi vaig quedar deu anys. Vaig passar per vendes, comercial, fins a arribar al màrqueting online. Les grans corporacions són estructures piramidals i al final per poder ascendir també és important qui coneixes, les teves relacions... Jo era bo en aquest joc polític, però un dia la meva dona em va dir: “Estàs canviant molt!” Em vaig plantejar si realment estava fent el que m’agradava. Poc després un headhunter em va alertar: “Si no canvies ara de feina, duràs l’adhesiu KPN enganxat al front per a tota la vida”.

I llavors va decidir emprendre? Vaig acabar muntant una consultoria de màrqueting online i assessorament per a e-commerce. Gràcies a KPN tenia una bona xarxa de contactes. Però en una consultora només pots créixer per nombre de projectes o de persones contractades, ja que cobres per hora treballada. L’alternativa era innovar, crear productes propis. Vam crear una plataforma d’ e-commerce que va despertar molt interès, però ningú ens la comprava. No ho entenia! Vaig decidir participar en un programa per a emprenedors i allà vaig entendre que el meu error era estar aplicant la lògica d’una multinacional en una start-up. En una multinacional l’objectiu és optimitzar recursos -reduir costos i augmentar les vendes- en un mercat ja existent. En canvi, en una start-up encara no saps si el consumidor veurà valor afegit al producte!

Com ha anat a parar al món dels museus? De casualitat. Un dia vaig anar a treballar a la cafeteria d’un museu d’Utrecht, perquè té bon cafè i wifi gratis. Potser feia vint anys que no entrava en un museu. I em vaig preguntar si els museus estaven al dia en innovació digital. A Holanda hi ha 738 museus! Vaig observar que, a part dels grans, la majoria no tenen recursos ni coneixements per elaborar audioguies. Se’m va ocórrer crear una aplicació mòbil que permetés fer audioguies de manera immediata, i que fos fàcil d’utilitzar fins i tot pel propietari d’un petit museu de Delft amic meu, que té 85 anys. L’estiu del 2014 vaig començar a desenvolupar el prototip i al novembre vam presentar Muzze al Web Summit de Dublín. Allà vam conèixer l’inversor Ángel García, que ens va seleccionar per al seu programa d’acceleració StartupBootcamp a Barcelona.

Però la majoria de museus ja tenen servei d’audioguies. La nostra apli els serveix per oferir audioguies d’exposicions temporals sense haver de fer cap despesa addicional. El comissari pot modificar o afegir informació sobre un quadre al moment des del mòbil. I el visitant del museu només ha de baixar-se l’apli i acostar el seu telèfon a un sensor ubicat a la sala. Ja tenim 25 museus utilitzant l’apli.

Què us aporta Barcelona? És un important hub cultural i turístic. Podem expandir-nos a altres àmbits, com les audioguies per a rutes urbanes. Només cal enganxar un sensor en algun punt de la ciutat, com ja hem fet en els ponts dels canals d’Utrecht!

stats