JORDI SABATÉ

Review Pro analitza les crítiques sobre hotels a internet

Review Pro és un software creat perquè els hotelers s'assabentin en temps real del que es diu sobre els seus establiments a les xarxes socials i les webs de recomanació, de manera que puguin reaccionar i corregir les coses que funcionen malament o, fins i tot parlar, amb els clients

Review Pro analitza les crítiques sobre hotels a internet / FRANCESC MELCION Zoom

"El que diuen de tu a la xarxa t'afecta tant si ets una gran cadena d'hotels com si ets un petit hostal: internet ha democratitzat l'opinió i la queixa dels clients i, per tant, el sector de l'hoteleria no hi pot girar l'esquena". Qui diu això es R.J. Friedlander, californià, barceloní d'adopció, antic director de les seccions digitals de l'editorial Planeta i ara cofundador de ReviewPro, una eina de programari que pretén tenir els amos d'hostals, pensions i grans cadenes hoteleres al corrent del que diuen sobre ells els clients que han passat pels seus establiments.

"Realment venem un tipus de SAAS ( software as a service , programari segons demanda) que és pura intel·ligència analítica sobre la satisfacció del consumidor", reconeix Friedlander, que va fundar l'empresa el 2009 juntament amb l'enginyer informàtic Dimitry Lvovsky i l'expert en xarxes socials Tim Crowle. "No competim amb Trivago o Tripadvisor, ni amb Booking.com o Venere, com tampoc ho fem amb Facebook, Twitter i Google+", assegura Friedlander. "Tot el contrari: fem notar el que es diu en aquests llocs -milers d'opinions cada hora en 21 idiomes- i els donem importància per als nostres clients".

Review Pro té quatre entrades d'ingressos, fruit del tractament massiu de totes les dades que els seus robots recullen a la xarxa cada dia, el que es coneix com a big data , i que processen grans unitats d'anàlisi. El servei més senzill són unes anàlisis automatitzades que s'envien periòdicament. Després ve un servei d'alerta quan hi ha crítiques d'una certa rellevància. Un grau més permet tenir accés a totes les dades en temps real perquè el mateix equip de l'hotel les analitzi. I finalment es poden rebre cursos de formació i educació sobre com aprendre del que es diu a la xarxa i aprofitar-ho per millorar el servei o la comunicació. "Tenim cursos globals que fem per videoconferència a tots els nostres clients", diu.

De Beverly Hills al Meliá

Friedlander assegura que més de mig milió d'hotels a tot el món es podrien beneficiar de la plataforma d'anàlisi de Review Pro i d'altres del mateix sector, però alhora es lamenta que encara ara molts negocis giren l'esquena a aquesta nova realitat. Només un 8% dels establiments hotelers, segons diversos estudis, fan cas al que es diu d'ells a les xarxes socials i els serveis de recomanació hotelera. De totes maneres, assegura que el negoci els va bé, amb més de 1.600 establiments a Espanya que contracten algun dels seus serveis, i un total de 3.000 clients a tot el món.

"Estem en plena expansió", deixa anar orgullós Friedlander. "Ja som 60 persones treballant amb delegacions a diferents països: des de fa sis mesos tenim oficina als EUA, on un dels nostres clients és el Beverly Hills Hotel". "Però -matisa- li fem el mateix servei que a la cadena d'establiments barats Sidorm o al gegant dels hotels Meliá, que també són clients nostres".

En el camp de les inversions, R.J. Friedlander no vol ser gaire explícit, però sí que deixa anar que fins ara han aconseguit més de tres milions i mig d'euros de diferents inversors, tots individuals, "encara que hi ha implicades empreses i fons catalans, per descomptat, juntament amb d'altres de fora, com Eric Schultilk", un dels primers enginyers contractats per Mark Zuckerberg per desenvolupar Facebook, als inicis de la xarxa social. Avui dia Schultilk és un important inversor i conseller d'empreses com Review Pro i Tuenti, actualment en mans de Telefónica.

De tota manera, el nucli fort del negoci de Review Pro és a Espanya. "És normal -diu Friedlander- si tenim en compte que estem parlant d'una de les grans potències mundials en turisme i que té una sèrie d'empreses, com la cadena Meliá, que són multinacionals importantíssimes". Aquestes cadenes volen cuidar el seu negoci arreu del món i són els primers a fer cas a les noves tecnologies.