RETWEETS

Retardar el lliurament, avançar-se als sots

A diferència d’altres comerços que venen per internet, la majoria dels supermercats online fan el repartiment amb una flota de vehicles propis i ofereixen al comprador unes franges horàries fixes per lliurar-li la comanda a casa, per un preu que també acostuma a ser invariable tot i que cada domicili té unes característiques específiques: el sector treballa amb una mitjana de 12 minuts per visita, però poden ser menys si la finca és a peu de carrer o molts més si és un pis sense ascensor. L’empresa Nektria proposa una aplicació que optimitza les rutes de lliurament mentre estalvien tant la botiga com el client: durant la formalització de la comanda a la web, s’ofereix al client rebaixar-li un o dos euros el cost de transport si accepta canviar l’hora per una altra que permeti escurçar el trajecte de la furgoneta considerant en temps real les altres comandes que s’han de lliurar. Tenen comprovat que per cada euro i mig de menys ingressat en despeses d’enviament, l’establiment pot estalviar-ne 12 en combustible i temps. Multiplicant per la quantitat de vehicles i els tres serveis que fa cadascun per hora, l’estalvi és molt atractiu per als supermercats, un ram que treballa amb marges molt prims. S’entén que Ulabox ja ho estigui fent servir i que hi hagi altres cadenes interessades.

Nektria va néixer a la incubadora Technova de La Salle i ha exposat el servei sota el paraigua del programa 4YFN de la Mobile World Capital a l’Smart City Expo. Al mateix saló hi havia, en aquest cas dins l’estand de l’Ajuntament de Barcelona, l’empresa Sotavia, que té un sistema per identificar automàticament esquerdes al paviment urbà i situar-les en un plànol perquè puguin ser reparades abans que aparegui el sot, molt més costós. Fins ara aquesta inspecció de desperfectes es fa manualment i menys sovint del que voldrien els veïns. El servei de Sotavia va muntat sobre un cotxe especial que pot recórrer de nit tota la ciutat en menys d’un mes, però està previst que es pugui instal·lar en altres vehicles municipals per estalviar cost i incrementar la freqüència de pas.