BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

Ressaca d’Inditex

La majoria de les empreses espanyoles s’han pogut recuperar de la trompada que van patir les seves cotitzacions amb la crisi de les emergents, que tant ha fet parlar les últimes setmanes. Tanmateix, Inditex encara segueix en una ressaca baixista de la qual sembla que no aconsegueix sortir.

Les turbulències en els mercats emergents segueixen restant atractiu a la companyia d’Amancio Ortega. Que dues firmes d’inversió com Citigroup i Goldman Sachs hagin exclòs la tèxtil espanyola de la seva llista de valors europeus favorits n’ha minvat la cotització. No disposar del suport tan important d’aquestes firmes suposa que milions d’inversors redueixin la seva exposició a la companyia.

Però la caiguda s’inicia molt abans, amb la pèrdua de confiança en els mercats emergents. És ben conegut el ral·li expansiu que porta Inditex en els últims anys, amb especial intrusió en els països emergents. Fa poc, el gegant tèxtil inaugurava l’establiment 500 a la Xina, país que concentra avui el 25% del total de les seves botigues. Inevitablement, la crisi dels emergents li està passant factura.

Pel que fa a facturació, el grup ha passat d’ingressar a tot el món uns 5.670 milions d’euros el 2004 a 15.946 el 2012. No obstant, l’empresa tèxtil presentarà els seus comptes el 19 de març i, segons el sondeig realitzat a diversos analistes, podria haver tancat el 2013 amb un resultat operatiu pla per primera vegada des que va sortir a la borsa, fa 13 anys.

La presentació dels seus resultats serà clau en l’evolució a la borsa d’Inditex, fins ara el segon pitjor valor de tot l’Íbex-35 des de principi d’any, amb caigudes superiors al 13,5%. Només ArcelorMittal supera els descensos en aquest període. Curiosament, començar l’any amb pèrdues sembla un denominador comú a l’empresa, ja que l’any passat també va caure un 17,7 % durant la primera meitat d’any, malgrat que va ser una caiguda més esglaonada.

Si analitzem la cotització a llarg termini, podem veure que el 2003 i el 2008 va patir fortes caigudes que, a ulls dels analistes de borsa, es tradueixen en oportunitats d’inversió. Des de la seva sortida a borsa Inditex ha multiplicat el seu preu per 7,5, un fet que suposa una rendibilitat anualitzada d’un 17% i de gairebé un 22% anual després de dividends. Ha quedat demostrat que el seu model de negoci és únic i que Inditex continua obrint noves botigues i incrementant les seves vendes comparables de manera recurrent a llarg termini. És probable que tinguem més rebaixes de recomanació d’algunes firmes d’anàlisi, però segur que aquest serà un excel·lent moment per invertir a llarg termini, com ho va ser el 2003 i el 2008.