Reparar la bicicleta a la gasolinera

Reparar la  bicicleta a la gasolinera / CRISTINA CALDERER Zoom

Una estampa de diumenge habitual al nostre país és veure grups de ciclistes pedalant per la carretera, sobretot a les rodalies de Barcelona -com la zona de Sant Cugat o el Maresme-. I els aficionats a aquest esport tan en auge en els últims anys saben que per a ells és habitual trobar-se amb una roda punxada o un problema tècnic a la bicicleta en plena carretera i no trobar cap local de reparació obert perquè és festiu. Conscient d'aquest problema, Josué Sospedra, de 34 anys, propietari d'una botiga de bicicletes de referència al centre de Sant Cugat, ha dissenyat uns expositors de fusta per comercialitzar eines i productes de reparació de bicicleta en estacions de servei, gasolineres i altres locals amb un "ampli servei horari i a prop de les rutes ciclistes". Es diuen Biosk i de moment ja són presents en 36 punts de venda a tot Catalunya, com la gasolinera BP de Sant Cugat, a peu de l'AP-7, pionera a l'hora de col·locar un dels quioscos Biosk a la seva botiga de conveniència.

Material de reposició

Als aparadors Biosk hi ha articles per a les bicicletes -com cadenats, càmeres, infladors...- de marques especialitzades del sector i amb uns preus que oscil·len entre els 4 i els 10 euros. "Són productes econòmics, de manera que a vegades no compensa desplaçar-se fins al Decathlon o a la botiga de reparació per anar a comprar-los", diu Sospedra, que de petit ja arreglava les bicicletes dels seus amics a canvi de diners.

La idea de negoci va néixer fa dos anys, quan un amic de Sospedra que és propietari d'un quiosc de diaris a Mirasol li va comentar que cada diumenge els ciclistes s'aturaven per demanar-li peces de reparació. El capital inicial de l'empresa són 30.000 euros, aportats per Sospedra mateix i dos socis més, Xavi Escamilla, amb experiència en el sector comercial, que s'encarrega d'obrir mercat, i Germán Sancho, un treballador de la seva botiga. El prototip de l'expositor, fet en fusta i amb proveïdors locals, costa prop de 200 euros, però el model de negoci està basat en la venda de material per a reposició. "Pensàvem que la càmera seria el producte estrella, però resulta que venem més infladors i llums", explica l'emprenedor.

Per donar-se a conèixer, Biosk de moment ha apostat per una campanya de màrqueting online. "Amb això volem atraure els usuaris al punt de venda", diu l'emprenedor. La web també permet que els ciclistes proposin punts de venda convenients a les seves rutes. "A Catalunya hi ha aficionats de tot tipus, des de famílies fins a esportistes de competició. I és un esport en el qual la gent es deixa diners", diu. "L'hivern, no obstant, és temporada baixa, ja que molts aficionats a la bici també ho són a l'esquí", afegeix Sospedra.

Logística puntera

L'objectiu de Biosk per al 2014 és arribar als 200 o 300 punts de venda, principalment a Madrid, València, Barcelona i el nord d'Espanya -"On el ciclista té un perfil més esportiu", diu Sospedra- i assolir una facturació anual de 300.000 a 400.000 euros. També volen expandir-se per Europa, prioritzant Alemanya i el Regne Unit pel seu potencial de mercat i per l'estil similar de les estacions de servei.

Actualment, l'equip està treballant en el desenvolupament d'un sistema informàtic que a partir de la tecnologia de sensors permeti monitoritzar el contingut dels expositors i agilitzar la logística de les reposicions. "La nostra diferenciació es basa en el servei a les gasolineres", diu l'emprenedor. De moment no tenen competència en l'àmbit estatal.

Un altre objectiu és llançar una marca pròpia d'articles Biosk, que es fabricaran en col·laboració amb un taller de discapacitats, i ampliar l'oferta de productes especialitzats, com el cas d'una marca alemanya de barretes nutritives per a ciclistes. "Vendre al nostre quiosc els permet mantenir la imatge especialitzada, encara que sigui en una gasolinera", conclou Sospedra.