PERFIL
JORDI PLANAS

Referent mundial de la codificació làser

L’evolució natural de l’empresa familiar i la valentia de prendre una decisió complexa han acabat portant Jordi Piñot i Macsa a la primera línia

Si haguéssim d'elaborar un rànquing de les empreses tecnològiques més importants del món, molt probablement anotaríem en les posicions capdavanteres companyies dels Estats Units, el Japó, Corea del Sud, Alemanya o el Regne Unit. Però la realitat és que Catalunya també té, entre les seves entitats, un referent mundial en la fabricació de maquinària làser per a la codificació, marcatge i traçabilitat. “Som la primera empresa que va desenvolupar un làser dinàmic per a la impressió en moviment dins d’una línia de producció”, explica Jordi Piñot. És el conseller delegat de Macsa Id, societat fundada a Manresa el 1983 i pionera, 6 anys més tard, en la creació de la patent mundial per a aquest tipus de producte. “El 1997 la multinacional General Electric Company ens va pagar 7,5 milions de dòlars per poder fer servir la llicència”, revela l’empresari.

Piñot va començar l’activitat professional treballant 4 anys a l’empresa familiar Framun, creada pel seu oncle avi el 1908. Dedicada inicialment a la producció de segells de cautxú, el negoci es va anar orientant amb el pas del temps cap a les arts gràfiques, el material d’oficina i, a principis dels 80, també cap a la fabricació d’una nova forma de codificació i marcatge molt més industrial. “La decisió familiar va ser finalment segmentar la companyia en tres societats independents i no crear divisions dins del mateix grup”, indica Piñot. Considera que va ser una mesura encertada que es va portar a terme per desenvolupar i evolucionar millor els productes. “Totes tres empreses pertanyen al mateix nucli familiar i no són competència”, aclareix per esvair qualsevol dubte sobre algun possible conflicte familiar.

Amb aquesta escissió va passar a formar part de Macsa, empresa que dirigeix des del 1991 i que actualment controla amb el 96% de l’accionariat -el 4% restant l’ha cedit als directius-. Va agafar el lideratge amb només 28 anys, però confessa que l’edat mai no li va suposar un impediment per comandar-la. “Si la situació és complicada, neda”, diu en relació amb la seva manera d’afrontar els problemes i d’espavilar-se.

Llicenciat en ciències econòmiques i empresarials, i doctor en enginyeria tecnològica, sempre ha considerat prioritària la inversió en R+D. “La innovació és l’única cosa que ens permet continuar jugant i mantenir un rol important en aquest negoci”, assegura. És conscient que els seus competidors són grans multinacionals americanes, angleses i japoneses, i que per estar al davant han de ser els primers a evolucionar. “Invertir en R+D és un gran esforç, però és el que ens permet sobreviure”, remarca.

Admet que el seu producte pot evolucionar molt més. I en aquesta línia, avança que el març del 2015 revolucionaran el sector amb una gamma de productes desenvolupats els últims 3 anys. “Fins ara cada producte requeria d’una màquina concreta, però d’aquí poc presentarem una plataforma modular que permetrà adaptar-les en funció de les necessitats”. Aquestes millores no només l’han obligat a reinvertir tots els beneficis, sinó també a demanar finançament extern. “Busquem la col·laboració dels bancs i de l’administració”, reconeix sense entrar a valorar el poc accés al crèdit actual.

No li molesta viatjar regularment per trobar-se amb els seus col·laboradors, i ho concep com l’única manera de conèixer realment què passa al món. “El negoci s’ha d’anar a buscar”, repeteix sovint. Tampoc li preocupa que pugui dificultar-li la gestió del dia a dia. “Si no et mous, no veus cap on has d’anar”, subratlla. Justifica les seves absències assegurant que té directius molt vàlids a l’empresa, i afegeix: “Organitzem comitès de control setmanals amb els treballadors de cada àrea per fer un seguiment constant de la gestió”.

La crisi els ha passat factura, però han seguit creixent per les particularitats dels principals clients, que pertanyen, en bona part, al sector alimentari, cosmètic i farmacèutic. “Ells ara venen més productes de marca blanca i més medicaments genèrics, però la nostra maquinària val el mateix”, comenta. Actualment facturen a Espanya el 45% de la seva producció, que en total puja a gairebé 25 milions d’euros, mentre que el 55% restant correspon a les exportacions. Amb més de 2.000 clients i seus a Portugal, Mèxic, Singapur i la Xina, han incrementat les vendes a fora “per la imposició de normatives i l’enfortiment de les lleis”. Això significa més control sobre la codificació i traçabilitat.

El reconeixement a la seva feina al capdavant de Macsa es va veure recompensada l’any passat quan va rebre el premi a l’empresa espanyola més innovadora en els European Business Awards, i va arribar també a la final a Europa. “Aquest any ja hem guanyat el premi a la millor empresa espanyola i estem a l’espera de saber què passarà entre les europees”, diu.

Amb 105 treballadors, l’empresa ha iniciat un procés de diversificació que ja ofereix etiquetatge i decoració tèxtil. A més curt termini, però, Piñot ja planifica el pròxim viatge. Acaba d’arribar de Hong Kong, però la setmana que ve se’n va a Chicago. Ho assumeix amb naturalitat. “Intento no utilitzar els caps de setmana”, ironitza.