T.G.

Recuperar l’autoestima del fracassat

Acceptar el fracàs continua sent la gran assignatura pendent a l’hora de fomentar una cultura emprenedora al nostre país i és el que ens diferencia principalment d’ecosistemes com el de Silicon Valley, on cada any moren milers de start-ups sense que això sigui un impediment perquè en continuïn naixent de noves. Amb l’objectiu d’incentivar una actitud d’esforç per tornar a emprendre i reflotar negocis en crisi, la Fundació Pimec va crear fa quatre anys el programa Emppersona, un servei dirigit a empresaris i autònoms catalans que pateixen una situació professional difícil i que necessiten recuperar l’autoestima.

Segons dades de l’entitat, que depèn de la patronal Pimec, el programa ha permès reflotar 127 empreses (el 39% de les empreses assistides), generar activitat empresarial per a 50 noves companyies i generar feina a una setantena de persones. El 69% dels empresaris atesos són homes i gairebé el 50% tenen més de 50 anys. El sector del comerç ha estat el més assessorat, amb un 24% d’empreses que tenen problemes de supervivència o estan en processos de tancament, seguit pel sector de les manufactures, amb un 18%; el de la construcció, amb un 15%, i el dels serveis, amb un 14%. Gairebé la meitat de les persones que arriben al programa Emppersona estan en situació d’atur, però només un 17% reben un subsidi, segons l’informe de la Fundació Pimec.

L’estigmatització del fracàs, sumada a les dificultats actuals per accedir al crèdit i noves vies per trobar finançament per reflotar un negoci, expliquen “el sentiment de desemparament i, en alguns casos, sobretot dels autònoms, de menyspreu” que pateixen els empresaris, conclou l’informe de Pimec.

Predisposició

Michael Wolfe, professor de Stanford en any sabàtic a Barcelona, va explicar fa dues setmanes a aquest suplement que el lema de qualsevol emprenedor hauria de ser la seva predisposició a “abandonar, aspirar i fer fallida” ( quit, suck and fail ). Sense una cultura de fracàs consolidada, és molt difícil tornar a aixecar el cap, segons Wolfe, que en els últims vint anys ha fundat o participat en la creació de quatre start-ups tecnològiques, no totes exitoses. “A San Francisco la cultura local fa que sigui més fàcil convertir-se en emprenedor, ja que si al principi tens un fracàs amb la teva start-up, no passa res. Allà els universitaris prefereixen treballar a la start-up d’un company de classe que en una gran empresa. I estan preparats perquè sigui un fracàs sense que ningú els assenyali amb el dit”, diu Wolfe.