Rebre descomptes al mòbil sense sortir de l'establiment

Cada cop és més freqüent veure el consumidor passejant per un supermercat amb el mòbil entre les mans. Consultar l' smartphone pot servir per comparar preus, informar-se d'un producte, llegir les opinions d'altres usuaris i, fins i tot, rebre ofertes i promocions especials d'una marca concreta quan el client passi per davant d'una estanteria determinada i s'hi estigui parat al davant una bona estona. I és en aquest últim aspecte, conegut com a màrqueting indoors, en el qual s'han especialitzat David Martí, Xevi Montoya i Álvaro Martínez, els fundadors de Movintracks. Creada a l'octubre, la start-up és pionera en el desenvolupament i comercializació d'un sistema informàtic que, a partir de l'ús de sensors de geolocalització, ajuda les empreses a dissenyar campanyes de màrqueting mòbil que permeten interactuar amb el client.

Publicitat no intrusiva

"Movintracks és una mena d'escriptori online que recull i gestiona la informació que recullen els sensors o balises (iBeacons ) que s'instal·len en diferents punts de botigues i comerços, de manera que detecten quan un client s'ha aturat una estona determinada davant d'un producte", explica Martí, que juntament amb Montoya és especialista en màrqueting digital. A partir d'aquestes dades, el softwarepermet dissenyar promocions i descomptes que els usuaris reben al mòbil. A més, "no es tracta de publicitat molesta i intrusiva, perquè el client només la rep si té l'aplicació concreta instal·lada", afegeix Martí.

L'aplicació de tecnologia NFC (Near Field Communication, o comunicació de camp proper) -que permet la transferència d'informació entre dispositius- al sector retail és encara molt emergent, amb algunes proves experimentals als EUA i Europa. Movintracks es vol diferenciar pel seu tauler de control, d'ús molt fàcil per a qualsevol persona d'un departament de màrqueting, segons Martínez. L'emprenedor assegura que la tecnologia iBeacon al mòbil està a punt d'enlairar-se, sobretot després que Apple integrés Bluetooth 4 per detectar aquests senyals en el nou sistema operatiu iOS7. A Espanya un dels pioners a aplicar la tecnologia NFC ha estat La Caixa, integrant el sistema de pagament contactless a les seves targetes.

Comercialitzat com una eina de màrqueting, la utilitat de Movintracks recau en la capacitat per incrementar les vendes, fidelitzar clients o atreure l'atenció de possibles consumidors dins un establiment. També és una manera de generar noves experiències de compra en establiments físics davant la competència creixent del comerç online, segons Martí.

D'altra banda, el software permet gestionar estadístiques, mesurar la densitat de trànsit en un passadís o enviar enquestes al consumidor. Martínez detalla que totes les dades recollides pel sistema són fàcils d'integrar en el sistemes de gestió de bases de dades de clients de l'empresa (CRM).

Movintrack va dirigit principalment al sector retail i a establiments comercials, tot i que en aquests mesos han detectat que part del potencial de mercat són directament les marques. També va dirigit a cadenes d'hotels, festivals, estacions de tren i altres companyies que puguin fer màrqueting indoors o donar informació als seus clients, com horaris de serveis, concerts, etc., diu Montoya.

Actualment, l'empresa està en fase d'obrir una ronda d'inversió per aconseguir una ràpida comercializació del sistema, que es farà de dues maneres: solucions a mida per a grans clients, com aeroports i festivals, i paquets customitzats per a clients més petits, que pagaran segons l'ús que en facin (pay per use ). Volen acabar l'any amb uns 300 clients i apunten al mercat global, especialment la UE i l'Amèrica Llatina. A més, la tecnologia ja ha estat testada per l'Associació Espanyola de Codificació Comercial (Aecoc).