MODA
PAULA SOLANAS

Què em poso avui? El ‘big data’ entra al teu armari

L’aplicació Vudoir ajuda els usuaris a escollir quina roba els queda millor, però el seu negoci és en les dades per les quals es baralla la indústria de la moda

Què em poso avui? El ‘big data’  entra al teu armari Zoom

La indecisió a primera hora del matí per escollir quina jaqueta queda millor amb els teus nous pantalons és més valuosa del que penses per a la indústria de la moda. Les grans marques de roba es barallen per descobrir abans que ningú què volen trobar els seus clients a les botigues, i el big data en té una bona part de la resposta. L’aplicació catalana Vudoir ha vist molt clara aquesta oportunitat de negoci i ha creat una xarxa social per a smartphones que ajuda els seus usuaris a triar quina roba els afavoreix més, alhora que proporciona dades clau per a les marques sobre els gustos dels consumidors. El funcionament de l’apli no té gaire misteri. L’usuari es crea un compte i hi penja dues fotografies, amb dos conjunts de roba diferents, entre els quals no sap quin triar. És la resta de la comunitat qui s’encarrega d’aconsellar en temps real sobre què li queda millor. Així doncs, el resultat de les votacions és visualitza amb unes barres que deixen clar quin és l’ outfit guanyador. “Pot semblar un tema frívol, però són decisions que ens prenen temps, per exemple, quan tenim una ocasió especial o estem en una botiga i no sabem quina peça triar”, explica Alina Franco, cofundadora de Vudoir, juntament amb el seu soci italià, Paolo Rizzardini.

Entre els seus inversors hi ha l’emprenedor en sèrie Carlos Blanco, que forma part del projecte des de l’inici. De fet, Vudoir també va passar per Conector, l’acceleradora de l’empresari a Barcelona. A més, també compten en el seu accionariat amb Manel Jadraque, ex conseller delegat de Desigual, i el soci fundador del fons Sherpa Capital, Eduardo Navarro. L’empresa va arrencar amb una primera inversió d’uns 40.000 euros i ha anat aixecant capital en petites quantitats. “Hem anat a poc a poc, per donar confiança als inversors i demostrar que el projecte és viable a llarg termini”, explica Franco.

El negoci de l’aplicació, però, no farà un salt qualitatiu fins que tingui una moneda de canvi, és a dir, un gruix d’usuaris prou important per “vendre” a les empreses del sector. Actualment, Vudoir està disponible a 151 països i acumula unes 45.000 descàrregues. L’empresa calcula que arribarà als 100.000 usuaris a finals d’any i que de cara al 2017 podria assolir els dos milions. A més, l’aplicació es guarda un as a la màniga. Al contrari de l’estratègia que segueixen la majoria de xarxes socials,Vudoir ha optat per no entrar, de moment, als Estats Units. “Moltes empreses es precipiten i llancen el producte quan encara no està llest, enlloc de fer-ho en el context adequat”, explica.

"Vudoir està disponible a 151 països i acumula unes 45.000 descàrregues"

En els plans de futur de l’empresa, també hi ha la possibilitat d’estrenar un marketplace lligat a l’aplicació, on els usuaris rebin recomanacions amb peces de roba basades en les seves preferències. Però Vudoir no només es vol convertir en el Netflix de la moda. L’empresa ja tempteja el terreny de la realitat augmentada, a través de distribuïdors, perquè l’aplicació permeti al client veure com queda la roba abans de comprar-la.

El gruix d’usuaris de Vudoir tenen entre 15 i 21 anys, una forquilla d’edat que ja s’ha batejat com la Generació Z. Han nascut amb la cultura digital i tot allò que fan a les xarxes té un component social. És per això que l’empresa ha llançat el projecte Generation Z Board, una mena de consell d’administració format per deu alumnes d’entre 16 i 17 anys de l’Escola Virolai, que es reunirà durant tres sessions -a l’octubre, novembre i desembre- per debatre aspectes del futur de la companyia. “Si el vostre públic són els joves, heu de trencar esquemes i atrevir-vos a fer coses diferents”, va dir l’Ainara, una de les participants del consell, en la primera reunió. Des de la usabilitat fins a les amenaces de la competència, els estudiants han aportat opinions i propostes que Vudoir incorporarà al seu pla de negoci.