AEROLÍNIES
XAVIER GRAU

Qatar aconsegueix amb Vueling el que volia amb Spanair

L’aerolínia del Golf volia una xarxa de vols des de Barcelona que alimentés els seus avions. Comprant el 20% d’IAG s’ha assegurat els avions de Vueling

Qatar aconsegueix amb Vueling el que volia amb Spanair / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

Qatar Airways era l’esperança blanca que havia de salvar Spanair per convertir l’aeroport del Prat en un autèntic hub internacional. Ho reconeix fins i tot la sentència de l’Audiència de Barcelona que va absoldre els antics directius de Spanair, l’equip que dirigia Ferran Soriano, l’actual director general del Manchester City. Malgrat que un jutjat mercantil havia condemnat els gestors de l’aerolínia, l’Audiència els va absoldre basant l’exculpació en el fet que no van declarar la fallida de la companyia perquè tenien l’opció de donar entrada a Qatar Airways al capital.

L’acord va estar a prop, però no va reeixir. Desapareguda Spanair, Vueling va alçar el vol fins a convertir-se, de llarg, en la primera aerolínia del Prat. Vueling va acabar dins del grup IAG, del qual formen part, a més de l’aerolínia catalana, British Airways, Iberia i Aer Lingus. Un grup en el qual aquest estiu Qatar Airways s’ha fet fort, ja que s’ha convertit en el primer accionista amb un 20% del capital. L’aerolínia del petit estat del Golf no pot adquirir tot IAG. La normativa europea limita la presència de capital estranger en les companyies de la Unió Europea al 49%. Però amb un 20% Qatar pot tenir un pes més que important en l’estratègia d’IAG.

L’aerolínia amb seu a Doha va entrar a IAG el 2015 amb un 9,9% del capital, que poc després va ampliar a quasi el 12%. Aquest estiu va arribar al 20%, aprofitant les bones relacions entre el conseller delegat de Qatar Airways, Akbar al-Baker, i el seu homòleg d’IAG, Willie Walsh, però sobretot beneficiant-se del preu, ja que l’acció d’IAG va perdre més del 23% del seu valor després del referèndum del Brexit.

Però amb Vueling els lligams van més enllà que aquest reforçament de Qatar en l’accionariat d’IAG. La companyia del Pròxim Orient i la catalana han tancat un acord per fer vols amb codi compartit. Què en treu Qatar? Vueling és una de les companyies líders a Europa en els vols de curt i mitjà radi. És a dir, podrà alimentar de viatgers els vols intercontinentals de Qatar Airways en les seves bases europees, tenint en compte que és una de les companyies amb més presència al continent asiàtic. I, comercialment, Vueling podrà oferir més destinacions a mig món i augmentar el nombre de viatgers, cosa que indirectament beneficiarà el Prat. Les dues companyies aèries tenen una base al Prat, així com a Roma-Fiumicino, que seran claus per bastir els enllaços de passatgers. De fet, ja operen dos vols diaris entre Doha i aquests dos aeroports europeus. Akbar al-Baker ha subratllat que per als passatgers europeus de Vueling això serà una oportunitat d’aprofitar la xarxa internacional de l’aerolínia qatariana. Els clients de Qatar arribaran més còmodament a les 24 destinacions espanyoles de Vueling, les 16 d’Itàlia, les quatre de Portugal i la resta de rutes a França, Croàcia, Alemanya, Malta, els Països Baixos i la República Txeca.

Quan es va tancar el pacte el president de Vueling, Javier Sánchez-Prieto, va destacar els llaços cada cop més forts entre les dues companyies.

Qatar Airways, amb aquestes aliances, aconsegueix -i l’acord amb Vueling ho demostra- entrar millor als mercats europeu i americà. Quan va pujar al 20% la participació a IAG, Al-Baker va dir que no hi havia intenció de continuar augmentant-la “tret que hi hagi canvis en l’actual situació”. No hi va tancar la porta, doncs. Perquè l’estratègia de la companyia és aprofitar els petrodòlars per créixer. Està molt ben posicionada a l’Àsia i Oceania, i també té una bona entrada a l’Àfrica. I ara IAG li obre del tot les portes d’Europa. A l’Amèrica del Nord també podrà aprofitar els enllaços d’IAG a través de British Airways i Aer Lingus. I Iberia li obre les portes de l’Amèrica del Sud.

Però, per reforçar l’entrada a l’Amèrica Llatina, Qatar Airways ha fet encara una última jugada: l’entrada a Latam. La companyia amb seu a Santiago de Xile no travessa el seu millor moment financer, i els petrodòlars qatarians l’ajudaran a reforçar el seu balanç. Latam (creada fa poc més d’un any amb la fusió de la xilena LAN i la brasilera TAM) farà una ampliació de capital que subscriurà totalment Qatar Airways, que per 613 milions de dòlars (uns 550 milions d’euros) tindrà un 10% de la xilena i un peu més a Amèrica.