NOVES IDEES
ANDREA RODÉS

Portar totes les contrasenyes al moneder

L'empresa de targetes de plàstic Akrocard ha desenvolupat una targeta intel·ligent que permet emmagatzemar fins a 50 contrasenyes

La contrasenya del compte bancari, la del correu electrònic, la del supermercat online , la de la companyia de telèfon mòbil o la d'accés a la pàgina de tràmits digitals de l'Ajuntament. Cada cop són més els noms d'usuari i contrasenyes que els particulars es veuen obligats a memoritzar per poder gaudir dels serveis que ofereix la xarxa. Per tal de garantir un accés fàcil i fiable, l'empresa de Lluc Nöelle ha inventat Safekeeper, una targeta intel·ligent capaç de retenir fins a 50 contrasenyes, que es pot portar còmodament al moneder i garanteix la seguretat de les dades gràcies a un sistema de xips de contacte, similar al del DNI electrònic.

"La meva fixació era aconseguir una targeta que guardés la típica fulla d'Excel amb totes les meves contrasenyes. Sembla una cosa molt fàcil, però fa dos anys no n'hi havia cap", explica Nöelle, fundador i director d'Akrocard, fabricant de targetes amb planta a Vall-llobrega (Girona). L'empresa desenvolupa bàsicament tres tipus de targetes: les de plàstic amb codi de barres (les típiques targetes de fidelització d'un supermercat, per exemple); les magnètiques (les que utilitzen com a clau d'habitació les cadenes d'hotels), i les anomenades targetes intel·ligents , dotades amb un xip invisible que llegeix un lector. És el cas del DNI electrònic, el Bicing o les targetes que utilitzen nombrosos sistemes de transport urbà integrats d'arreu del món, com el cas de Girona.

Targeta intel·ligent

Safekeeper entraria dins d'aquesta tercera categoria. La targeta està dissenyada per emmagatzemar tres tipus de dades: l'agenda directa, una llista que guarda fins a 50 noms d'usuari i contrasenya i que dóna accés directe a les webs pertinents; arxius lleugers, com un testament, el currículum o una còpia en format PDF del certificat d'estudis, i, per acabar, certificats digitals d'empresa per a Hisenda o altres documents que requereixin una firma digital. Tota aquesta informació està protegida per un codi PIN i un PUK de 9 dígits, explica Nöelle.

Actualment Akrocard ja ha servit una primera comanda de 150.000 unitats a un distribuïdor francès i està negociant amb diverses cadenes de distribució espanyoles, com MediaMarkt i El Corte Inglés. "El problema del mercat espanyol, a diferència de França i altres països, és que molt pocs particulars disposen d'un lector a casa", es lamenta Nöelle. El preu recomanat de venda de Safekeeper és d'uns 25 euros, als quals s'hauria de sumar el cost d'un lector, en el cas de que l'usuari no en tingui. Aquest dispositiu, que es connecta a l'ordinador, costa entre 10 i 12 euros.

Competència a l'USB

Una alternativa a Safekeeper seria un USB encriptat, "però quantes vegades hem perdut o se'ns ha fet malbé un USB?", diu l'emprenedor. La seva intenció és penetrar en el mercat alemany i anglès, on l'ús de lector òptic està més estès. "Oferim una utilitat que fins ara no existia, hem de veure com respon el mercat", diu Noelle, que confia que les vendes de Safekeeper facin créixer la facturació de l'empresa el 2013. Nöelle va fundar Akrocard l'any 1996, inspirant-se en la feina del seu pare, que era comercial en el sector de les arts gràfiques. Ell mateix va muntar les primeres màquines per imprimir targetes sense haver acabat la carrera d'enginyeria. "A principis dels 90 hi havia una crisi de cavall i havia de buscar una manera de guanyar-me la vida", recorda. Avui Akrocard factura 3 milions d'euros i ha crescut un 10% anual, principalment gràcies al mercat francès. També estan presents a Portugal, el Marroc, la República Dominicana, Colòmbia i Xile. El principal volum de negoci fins ara són les targetes magnètiques per a cadenes hoteleres, però el sector amb més potencial de creixement són les targetes intel·ligents amb xip. "Hi ha una demanda creixent d'aquesta tecnologia als països emergents, que estan desenvolupant el seu sistema de transport públic", conclou.