START-UP
FRANC MARÍN-CAMP

Pop Places: l’èxit de saber que el lloguer de locals pot ser efímer

Un projecte pioner que congrega llogaters i propietaris a la xarxa es prepara ja per sortir a l’exterior

Un 15% dels espais comercials de l’Estat estan en desús. El descens del consum derivat de l’actual crisi econòmica ha obligat molts establiments a abaixar la persiana, i això ha creat -segons Karen Prats, fundadora de Pop Places- un canvi de model. La societat ara s’inclina per fórmules de pagament per ús, una tendència que ha fet créixer els negocis que s’instal·len en espais efímers. Veient el gran potencial que tenen les pop-up stores (botigues temporals) a les grans capitals, Prats va fundar una start-up que funciona com a punt de trobada entre propietaris i clients interessats a llogar espais per dies. Amb mig any de vida, Pop Places és el primer mercat espanyol online que ofereix lloguers curts en locals de tota mena, des de botigues en carrers molt transitats a fàbriques abandonades.

Prats i el seu equip feia més de dos anys que muntaven pop-ups a Barcelona a través de Pop Corner. L’experiència amb aquesta primera empresa els va fer adonar de “les grans oportunitats de negoci” que hi havia si ampliaven la idea al sector immobiliari. “Ja era un model provat als Estats Units i Anglaterra, però no hi havia res semblant a Espanya”, explica la fundadora. Per això, ella i el seu soci, David Pérez, es van presentar al programa Conector Startup Accelerator 2013, que van acabar guanyant -juntament amb sis projectes més- entre més de cent participants. Els premiats han tingut l’oportunitat de gaudir durant sis mesos de la supervisió d’un grup de mentors i d’orientació per trobar finançament.

El pla de negoci de Pop Places es basa a aplicar una comissió a cada transacció: del 15% per a la part demandant -que inclou una assegurança amb Catalana Occident- i del 5% per a qui fa l’oferta. De moment, l’ start-up té disponibles un centenar d’espais entre Barcelona i Madrid, alguns tan sorprenents com un vaixell. La companyia preveu tancar el 2014 amb 700 contractes i una facturació de 2 milions d’euros. Pop Places preveu tenir un marge brut del 20%.

“La següent fase de creixement serà sortir a Europa i l’Amèrica Llatina”, explica Prats. La idea és començar per Itàlia, “un mercat en què el consum immobiliari és similar a l’espanyol i en què no hi ha competidors”. En les últimes setmanes, Pop Places ha tancat una primera ronda d’inversió de 120.000 euros amb la majoria de mentors de Conector, que ja posseïen participacions de l’empresa des del seu naixement, i amb el fons d’inversió Stika Capital, entre d’altres. Això els permetrà continuar creixent sols, ara que el procés d’acceleració s’acaba, i hauran de començar a pedalar sense les rodetes.