INDÚSTRIA
ELENA FREIXA

Poly Klyn, o com els lavabos poden irrompre en els espectacles

L’empresa terrassenca supera el concurs, i es diversifica i surt als mercats internacionals 

Els sanitaris portàtils de Poly Klyn es poden veure al Primavera Sound, al Sónar, en una festa major local i en alguna obra de rehabilitació urbana en qualsevol ciutat. El que pocs s’imaginen, però, és que, a més de les cabines més típiques amb què s’identifica l’empresa, Poly Klyn també estava darrere dels sanitaris d’aparença luxosa que es van instal·lar al Palacio Real de Madrid per atendre els centenars de personalitats durant la coronació del rei Felip VI. La diversificació cap a diferents segments i necessitats és part de l’estratègia de l’empresa, que afronta una nova etapa, o gairebé pot dir-se una nova vida, després de superar l’any passat el concurs de creditors (antiga suspensió de pagaments).

L’època daurada de Poly Klyn va arribar de bracet de la bombolla immobiliària. Centenars d’obres equivalien a centenars de sanitaris llogats, però les factures van començar a endarrerir-se i es van transformar en impagaments amb el sotrac que van patir moltes constructores. La companyia terrassenca va estar a punt de desaparèixer engolida pels deutes i per la caiguda en picat de l’activitat i l’ensorrament dels preus. Va acabar presentant concurs l’any 2011 i, sortosament, el va superar l’any passat. Els efectes de la crisi, però, seran visibles durant força temps: la facturació s’ha ensorrat un 66%, fins als 3,6 milions, quan el 2007 es va arribar al pic dels 10,7 milions, explica el director general de l’empresa, Marc Miquel, en una entrevista a l’ARA. En conseqüència, la plantilla també es va retallar, dels 150 empleats als 40 que treballen avui a l’empresa. “Hem reconstruït la companyia després de tocar fons, de no tenir suport financer i d’haver de tornar a guanyar-nos la credibilitat de tothom”, assegura Miquel.

Malgrat el daltabaix, Poly Klyn no tan sols no ha desaparegut sinó que s’ha mantingut com el líder del mercat a Catalunya i al conjunt de l’Estat, on la competència està molt atomitzada. “Som en tots els grans festivals, en grans esdeveniments esportius, a la zona VIP durant un visita com la del Papa i en una infinitat de festes majors”, repassa el director general. Els punts forts de l’empresa passen sobretot per l’experiència acumulada i per un tret distintiu com és que Poly Klyn concentra tot el procés, des del disseny i la fabricació fins a la venda i el lloguer dels seus sanitaris. Aquest contacte amb el client ajuda a millorar, perquè l’empresa sap què és el que no funciona: “Hem fet un nou sanitari sense punts d’unió, és a dir, sense juntes on es puguin acumular residus i que compliquen la neteja a cop de mànega de la cabina”, diu Miquel a tall d’exemple.

L’empresa té bones perspectives de futur. Aquest any espera tancar amb una facturació de 4 milions d’euros, un 8% més que el 2013. La majoria dels ingressos han arribat a l’estiu, que és quan es concentren els grans esdeveniments i el 70% de la facturació de l’empresa. Aquest any s’han estrenat al Canet Rock i en un parell de festivals de música més en diferents punts d’Espanya.

En paral·lel amb la recuperació en l’àmbit més tradicional, el del lloguer d’equips, l’empresa treballa en la diversificació i en la conquesta de mercats internacionals, en aquest cas, a través de la venda d’equipaments a diferents clients. Un és l’exèrcit, per al qual ja treballen en el cas d’Espanya, el Marroc i algun altre, explica Miquel. Però el camp estratègic en què Poly Klyn pot tenir molt a dir, afegeix, és en l’enviament de material quan es donen situacions excepcionals (emergències, desastres naturals, etc). El repte, reconeix el director general de l’empresa, és guanyar prou capacitat financera per tenir estoc de producte, perquè aquest tipus de comandes no avisen amb gaire antelació. De moment, la innovació en el disseny de les cabines ja va orientada a productes fàcilment transportables (han fet una nova cabina plegable), que permeten aprofitar més l’espai del contenidor portuari i que, en conseqüència, estalvien costos de transport.