JARDINERIA
Empreses 06/12/2015

Plantes que no embruten: un miracle tarragoní

Citysens comercialitza petits jardins interiors que es munten en vertical, es reguen sols i no necessiten terra, a un preu de 100 euros la unitat

Marc Amat
3 min
Plantes que no embruten: un miracle tarragoní

Trobar la manera de fer sobreviure un jardí sencer a casa o al despatx sense haver de dedicar-hi ni un sol minut era el repte que volia solucionar Citysens, una jove empresa de Tarragona que comercialitza un sistema de jardins verticals intel·ligents. Es tracta d’una estructura construïda per mòduls, totalment personalitzable, sense terra i amb un sistema de rec que fins i tot es pot controlar a través del telèfon mòbil des de qualsevol lloc del món.

I és que, arran d’un estudi, l’equip de l’emprenedor Xavi Rius va adonar-se que la gent que tenia plantes d’interior sovint es queixava de la falta de temps per cuidar-les, de l’espai que ocupaven i que no sabien quins nutrients, substrats o quantitats d’aigua necessitava cada planta. És per això que des de Citysens van decidir innovar per fer trontollar l’hegemonia de la planta tradicional, i adaptar-la al ritme de vida frenètic de la societat del futur.

I sembla que se n’estan sortint. De fet, des del seu llançament aquest mes d’octubre, ja han venut 250 jardins verticals -amb l’ajuda d’una campanya de micromecenatge- i estan en contacte amb prop de cent floristeries i centres de jardineria d’Espanya per distribuir el producte. A més, tot i que el jardí no s’ha pogut comprar fins ara, Citysens ja va guanyar el Premi Tarragona SmartCity l’any 2013 i va quedar finalista als premis Red Emprendeverde el 2014. I és que Rius fa anys que hi treballa de valent.

El projecte va néixer l’any 2012 arran de la tesi doctoral en nanosensors que aleshores feia el seu fundador. La manca d’expectatives professionals per a doctors en química a Espanya va dur-lo a llançar-se de ple a l’emprenedoria. “Amb l’ajuda de l’Innovation HUB de la Universitat Rovira i Virgili i de programes de formació, com el Pla Embarca’t de Start-up Catalonia, de seguida vaig trobar dos socis més i vam poder incorporar tres col·laboradors experts en màrqueting, disseny gràfic i finances”, explica Rius.

Sota la tutorització de l’expert en màrqueting digital Pol Hortal i l’ajuda del dissenyador suec Par Blanking, l’equip de Rius ha centrat tots els esforços a “estendre el color verd a les cases, de manera còmoda i fàcil”, explica. Per aconseguir-ho, el jardí utilitza el mètode de la hidroponia, que consisteix a incloure les sals minerals al sistema de rec, cosa que permet substituir la terra per llana de roca o pinyols de préssec procedents dels excedents de la indústria dels sucs. “Si no hi ha terra, la planta no embruta”, afirma Rius. Amb tot això, el jardí intel·ligent pot arribar a estalviar fins a un 50% d’aigua i nutrients respecte d’una planta tradicional, i està fabricat amb un material que és 100% reciclable.

Amb un capital inicial de 60.000 euros, l’empresa tarragonina espera ara consolidar-se al mercat espanyol a través dels comerços físics del sector i de la seva botiga en línia per, de cara al 2017, fer el salt al mercat europeu. “Tot i que el concepte de jardí vertical no està gens arrelat al continent, creiem que el producte és prou atractiu per poder fer-nos-hi un lloc”, assegura l’emprenedor. Amb un preu de mercat aproximat de 100 euros, l’empresa preveu vendre’n més de 2.000 unitats durant l’any vinent i assolir així una facturació de 200.000 euros durant el seu primer any de vida. “Una bona xifra que ens permetria iniciar una primera ronda de finançament per expandir-nos”, explica Rius. El repte més immediat de Citysens és un altre: aprofitar la campanya nadalenca per arrelar a casa nostra i esperar que aviat arribi la seva primavera.

stats