ENERGIA
JORDI SABATÉ

Piles per proveir d’energia una casa durant una setmana

Després de posar de moda el cotxe elèctric de luxe, Elon Musk, l’empresari nord-americà més visionari, ja prepara una revolució energètica per a les cases

Piles per proveir d’energia una casa durant una setmana / EDMON DE HARO Zoom

No ha perdut la cara de nen murri i tampoc la il·lusió de l’adolescent que va ser, fascinat per les prediccions que feien els seus autors favorits de ciència-ficció, sobretot Isaac Asimov. No obstant, l’empresari nord-americà d’origen sud-africà Elon Musk té els 44 anys a tocar i ja és un dels homes més rics dels EUA. En el camí recorregut hi ha un reguitzell de negocis reeixits, somnis complerts i també operacions financeres que han beneficiat, i molt, el seu compte corrent.

També hi ha un costat fosc en l’anomenat Mozart de la tecnologia -per la precocitat, la creativitat i l’hàbit d’emprendre nous projectes amb la mateixa intensitat amb què el geni de Salzburg escrivia òperes-. És fill d’un matrimoni fallit entre una top model canadenca i un enginyer informàtic sud-africà. Als vint i pocs anys es va comprar un McLaren de Fórmula 1, que va acabar estavellant a la pista. A més, s’ha casat tres vegades, la primera amb una novel·lista amb qui va tenir cinc fills, i la segona i la tercera amb una actriu anglesa: doble divorci en una relació fosca i tempestuosa.

Però si per alguna cosa destaca Musk és per complir somnis impossibles, com si fos un malabarista de la tecnologia. Ha posat de moda el cotxe elèctric de luxe, ha creat una indústria de coets espacials des del sector privat, cosa que semblava impossible fa només una dècada, ha fet viable el pagament des d’internet sense targetes de crèdit i planeja un servei de metro entre Los Angeles i San Francisco que faci els 500 km que separen les dues ciutats en 35 minuts, menys que un avió, gràcies a un sistema de buit i energia solar.

També és accionista majoritari de SolarCity, la segona empresa de plaques solars dels EUA, i ara somia a revolucionar l’energia domèstica amb una bateria que, segons ha avançat Bloomberg, es podria fer servir tant al cotxe com a casa i que funciona a força de fusió nuclear d’hidrogen estimulada per l’energia solar. Segons fonts pròximes a Musk, la bateria ja estaria a punt per ser comercialitzada, i fins i tot l’empresari ja estaria conversant amb diverses empreses elèctriques de Califòrnia per vendre’ls el producte per alleujar les sempre sobrecarregades xarxes d’aquest estat, primera potència industrial dels EUA. S’ho imaginen, això, a Espanya?

És possible que tingui èxit també en això: a Musk se l’admira a tot el món, però sobretot als EUA, on la barreja d’idealisme i capacitat de convertir els somnis i obsessions en negoci es considera una gran virtut. Va començar a fer diners a la Sud-àfrica natal als dotze anys, quan el 1983 va vendre un videojoc que acabava de programar per 500 dòlars de l’època. Després vindria l’emigració als EUA, via el Canadà, i la creació el 1995 de l’empresa Zip2, que desenvolupava una mena de cercadors de serveis per ciutats, i que va aconseguir contractes amb el New York Times i el Chicago Tribune. El 1999 Compaq va comprar Zip2 per més de 300 milions de dòlars; Musk se’n va endur 22.

I va començar la carrera d’inversor i visionari: amb els diners de la venda va fundar X.com, de pagaments mitjançant correu electrònic. El 2001 es va associar amb Confinity, perquè li interessava un producte en concret, PayPal. El va segregar i es va fer conseller delegat de PayPal per llançar-lo com la gran solució als petits pagaments a la xarxa. El gegant de les subhastes eBay va decidir el 2002 que era el que necessitava per a les transaccions entre els clients i va pagar per PayPal 1.500 milions de dòlars. Musk es va embutxacar uns 170 milions a més del 12% de les accions.

Amb aquest capital es va llançar el 2003 a complir el següent somni: SpaceX, un fabricant de llançadores i coets que ha aconseguit posar en òrbita diverses naus espacials i ha obtingut enormes contractes amb l’administració nord-americana. Ja multimilionari, Musk va passar a un nou desafiament el 2008: el cotxe elèctric. Va comprar Tesla a un grup de joves enginyers i els va ajudar a fer consistents els seus prototips i convertir-los en productes comercials. Tesla és a hores d’ara una empresa solvent de la qual Musk assegura que en menys de deu anys valdrà tant com Apple ara. Una fanfarronada digna d’un milhomes, però, si algú pot fer possible una cosa així, és Elon Musk.