TECNOLOGIA
JÚLIA MANRESA

Perseguir el lladre de bicis a través del Google Maps

L’internet de les coses permet seguir la pista dels vehicles robats a partir de dispositius GPS integrats i connectats als dispositius mòbils

Perseguir el lladre  de bicis a través del Google Maps / I.V Zoom

El carril més transitat per bicicletes del món és a Copenhaguen, on en passen 400.000 cada dia. Barcelona queda lluny d’aquesta quantitat de ciclistes, però cada vegada n’hi ha més. El servei de bicicletes públic Bicing hi ha ajudat, però no n’hi ha per a tothom. Un de cada dos barcelonins que es mou per la ciutat sobre dues rodes ha sigut víctima algun cop del robatori del seu mitjà de transport. I també és coneguda l’elevada quantitat de motos robades a la capital catalana i que s’acaben trobant desballestades al Marroc. Aquí és on el famós internet de les cosesha trobat una de les aplicacions més pràctiques. Ara per ara pocs lladres s’imaginen que poden acabar apareixent al Google Maps si roben una bicicleta.

Com en la majoria de casos, d’aquest problema algunes empreses n’han identificat una oportunitat clara de negoci. Aquest és el cas de Daniel Pamplona i John Pryce-Robertson, dos emprenedors establerts a l’acceleradora Wayra, que Telefónica té a Londres. Han començat a comercialitzar aquesta setmana el BikeHawk, un dispositiu GPS que s’integra a la bicicleta i que permet geolocalitzar-la automàticament en cas de robatori.

Aquesta eina no substitueix els cadenats, però fa més difícil que un lladre de bicicletes pugui acabar fent-se-la seva definitivament. Daniel Pamplona és un gironí aficionat al ciclisme, politòleg de formació, que va arribar a Londres fa poc més d’un any i va engegar aquest projecte amb l’anglès John Pryce-Robertson. BikeHawk és un GPS amb una targeta 2G, amb una antena “com les que tenim al mòbil” i vinculat al telèfon.

El dispositiu es col·loca dins un cilindre a l’eix de la bicicleta, la qual cosa el fa poc visible, i s’activa un cop s’aparca. Aleshores, si el GPS detecta que la bicicleta es mou s’envia un SMS automàticament al telèfon del propietari amb un enllaç a l’aplicació de mapes de Google, Google Maps, que permet fer el seguiment del moviment de la bicicleta. Segons explica Pamplona, al març llançaran una aplicació tant per a Android com per a iOS que també rebrà alertes quan es mogui la bicicleta, i hi tindrà el sistema de mapes integrat. L’aparell funciona amb una bateria que es carrega connectant amb l’ordinador però que pot durar fins a dos mesos.

Però val a dir que si aquest producte es fa popular, els lladres de bicicletes ho tindran fàcil per desmuntar-lo, perquè de la mateixa manera que es col·loca es pot desinstal·lar. “Està pensat de manera que sigui el menys visible possible, però és cert que és fàcil de treure”, explica Pamplona. Per aquest motiu, ja estan establint converses amb fabricants de bicicletes per poder instal·lar aquests dispositius durant la seva fabricació; és a dir, poder-los situar dins el mateix quadre. De moment s’hi ha interessat el fabricant de bicicletes urbanes plegables Brompton; també David Millar, un excliclista professional escocès, i la marca gironina Megamo, aclareix.

Aquests dos emprenedors han començat a comercialitzar el BikeHawk a Londres, però tenen clar que Espanya és el segon mercat on aniran, perquè “la bicicleta hi és cada vegada més popular i la gent s’hi gasta cada cop més diners”, diu el cofundador gironí. BikeHawk no és un aparell excessivament car, perquè la tecnologia que utiltitza és senzilla. Per ara el comercialitzen a través de la pàgina web, tot i que no descarten possibles acords amb fabricants i retailers. El preu de compra és 120 euros.

BikeHawk és un projecte encara petit, però compta amb l’empenta de Telefónica, des de Wayra, i ha atacat un sector del mercat creixent, el dels objectes connectats o de l’internet de les coses. Fins ara no hi havia cap iniciativa com aquesta per a bicicletes, però sí una altra empresa catalana, Atlantis IT, que ha desenvolupat una aplicació de mòbil similar per a motocicletes. A més, afegeix una alarma que es pot fer sonar a distància, l’opció d’avís en cas d’accident o l’accés a informació com el quilometratge, el combustible disponible i el nivell de bateria. A partir d’ara, doncs, els lladres potser no ho tindran més difícil per robar vehicles però sí per evitar que els trobin.