VÍDEO
JORDI SABATÉ

Periscope ho té pelut

El servei de vídeos en directe de Twitter troba una dura competència en Facebook Live a l’espera que YouTube llanci la seva aplicació en aquest camp

Periscope  ho té pelut Zoom

Fa un any i mig comentàvem en aquestes mateixes pàgines la irrupció de Meerkat entre el públic de Twitter amb un èxit espectacular. Meerkat era una aplicació per a mòbils que permetia gravar vídeos en directe i retransmetre’ls des del compte a Twitter. El seu èxit va ser tan fulgurant que va arribar a preocupar seriosament Twitter per diversos motius.

En primer lloc, perquè la plataforma no tenia el control de l’aplicació i no podia establir la longitud dels vídeos ni l’ample de banda que gastarien, que havia d’aportar Twitter pagant de la seva butxaca. Després, Meerkat molestava perquè era una aplicació amb gran potencial publicitari, però Twitter no en veuria ni un euro.

En conseqüència, el llavors conseller delegat de l’empresa, Dick Costolo, va prendre la decisió de prohibir a Meerkat retransmetre des de Twitter i, a més, va comprar el seu rival, un servei no tan llampant però igual de vàlid anomenat Periscope. En resum, es prohibia usar Meerkat però s’oferia a canvi Periscope, que a més era propietat de Twitter. Els usuaris van acceptar de bon grat el canvi.

Durant aquest any i mig Periscope s’ha anat popularitzant i el seu ús s’ha estès en les situacions més variades; des de casaments fins a esdeveniments socials de marques passant, per descomptat, per la final de la Champions, l’Eurocopa i els Jocs Olímpics. De fet, tant la UEFA com el Comitè Olímpic van queixar-se amargament de les retransmissions dels tuiters en directe, que van titllar de “pirateria” i violació dels drets d’imatge. També ha impulsat la seva popularitat el futbolista Gerard Piqué, que ho feia servir per interactuar amb els seguidors.

Així doncs, Periscope funciona, i ara Twitter vol que doni diners oferint a les marques l’oportunitat de retransmetre en directe els seus esdeveniments i presentacions de productes, afegint-hi, a més, millores com ara la possibilitat de rebre preguntes dels espectadors i respondre-les. Però aquesta és una innovació que de moment no s’ha alliberat per a tots els usuaris.

Periscope funciona, i ara Twitter vol que doni diners.

No obstant això, i tal com expressava fa uns dies l’analista financer Alex Pitti en el servei de notícies tecnològiques Seeking Alpha, Twitter no ho tindrà gens fàcil per monetitzar Periscope. El motiu és que des de l’abril passat compta amb una dura competència pel pastís publicitari: Facebook va llançar llavors el seu propi servei de vídeo en directe per a mòbils, Facebook Live (en castalà, en directe ) que s’ha incorporat a l’aplicació genèrica.

Aquest servei està disponible per a tots els usuaris i ha tingut un gran èxit no exempt de polèmiques: s’ha fet servir per gravar de forma pirata algunes de les proves més importants dels Jocs de Rio. I un saltador de BASE (salt amb paracaigudes des d’una plataforma fixa) va retransmetre la seva mort als seus contactes.

De totes maneres, la majoria són enregistraments jovials i positius, que s’estenen per la xarxa social amb més èxit que els de Periscope per Twitter, ja que el volum d’usuaris de Facebook és molt més gran i la seva potencial viralitat molt més alta. Fins i tot hi ha rumors que asseguren que aquest projecte és ara per ara un dels que més temps roba a Mark Zuckerberg i que no és casualitat que Piqué, que hi va sopar, hagi abandonat Periscope per abraçar aquesta causa.

Se sap que Facebook està preparant Live per a l’emissió de vídeos publicitaris en directe al mur dels usuaris, i alguns analistes arriben a especular amb la possibilitat que amb el temps es puguin retransmetre esdeveniments esportius des de dins de la xarxa, passant així a competir amb les grans cadenes televisives. Imaginem-nos que podem veure les carreres de MotoGP des del mòbil i mitjançant l’aplicació de Facebook: si algú pot fer ombra a les grans corporacions de mitjans, només poden ser empreses de la mida i les característiques de la popular xarxa social.

Però Periscope té un altre potencial competidor que pot fer-li molt de mal: Google també vol explorar les possibilitats del vídeo en directe, i amb aquest objectiu prepara una millora significativa de la seva aplicació per a mòbils de YouTube, que ja posseeix la funció de veure retransmissions en directe però és molt precària.

Google també vol explorar les possibilitats del vídeo en directe.

Google planeja llançar Connect, un equivalent a Facebook Live o Periscope que comptarà amb el suport dels seus youtubers, els populars usuaris que emeten els seus propis programes. Es diferenciarà del servei de videoconferències Hangouts en el fet que serà totalment obert, de manera que no establirem connexions port a port, sinó que emetrem en directe per a tota la comunitat de seguidors o podrem veure les emissions d’altres.

Però tampoc cal menysprear la competència d’un tercer servei: Snapchat. Aquesta xarxa de vídeos efímers té gran acollida entre el públic més jove i ara s’ha adaptat per oferir tant anuncis publicitaris com emissions en directe de cadenes televisives. De moment l’NBC i l’NFL hi han obert canals.

En resum: amb Periscope, Twitter ha trobat segurament un gran filó publicitari, però el més possible és que hagi de compartir-lo, i no sembla pas que hagi d’emportar-se’n el tros més gran. -