ANDREA RODÉS

Perfumeria basada en essències naturals

El fabricant d'essències Destil·leries del Montseny potencia la producció de perfums ecosostenibles com a sortida a la crisi

Perfumeria basada  en essències naturals / PERE VIRGILI Zoom

Apostar per la innovació i especialitzar-se en perfumeria ecosostenible. Aquesta és l'estratègia per fer front a la crisi que ha adoptat l'antic fabricant d'essències naturals Destil·leries del Montseny (DM). Fundada a principis del segle passat, DM va ser adquirida l'any 2008 per l'empresa Bastet, fabricant d'essències de perfumeria per al sector gran consum.

"Vam detectar que hi havia un nínxol de mercat amb potencial de creixement per a la perfumeria ecosostenible", explica Amàlia Rubio, directora de Bastet-DM.

L'operació no només ha servit per salvar una empresa local, sinó que ha permès a Bastet compensar la davallada de les vendes en el seu sector (els seus clients són principalment fabricants de productes d'higiene i neteja per a la llar) i reposicionar-se com a empresa creativa i sostenible.

Actualment, un 10% dels perfums de DM són aptes per a l'etiqueta Ecolabel, una certificació ecològica concedida per la UE als productes que tenen un baix impacte mediambiental encara que continguin components artificials.

"Especialitzar-nos en el mercat eco ens ha servit com a via d'entrada a mercats com França i Israel", diu Rubio. Un altre client important són els proveïdors de productes de neteja per a l'administració pública (hospitals i escoles), que tenen com a requisit complir l'etiqueta Ecolabel.

D'altra banda, DM també produeix essències 100% naturals. Rubio obre un flascó d'essència natural de gessamí i el laboratori queda impregnat d'una olor dolça i penetrant. "Produir perfums amb essències 100% naturals és molt més costós que fer-ho amb artificials, ja que no sempre se'n pot assegurar el subministrament ni assegurar el nivell de rendiment", explica Rubio. El preu de l'absolut de gessamí natural, importat del Marroc, oscil·la al voltant dels 2.500 euros el kg, mentre que el sintètic costa 6 euros. El gessamí, a més a més, exigeix recol·lectar-lo a la nit, quan la flor està més oberta.

Malgrat l'elevat cost que tenen i el fet de no poder garantir una gamma de colors estàndard, "la riquesa olfactiva i de matisos que s'aconsegueix amb les primeres matèries naturals és molt superior", reconeix Rubio.

La demanda creixent de productes naturals i sostenibles presenta una atractiva oportunitat de negoci per al sector químic perfumer, però el creixement ensopega amb l'excés de regulacions imposades per la UE. "Només les empreses grans es poden finançar els certificats mediambientals requerits per treballar amb matèries naturals", es lamenta Rubio.