L'ENTREVISTA
DANI SÁNCHEZ UGART / MARC GUILLEN

Adam Roberts, responsable de disseny a Samsung Europe: "I tant que tenim iPhones i iPads a l'estudi de disseny de Samsung!"

Des de l'estudi de disseny europeu de Samsung, Adam Roberts (1977) investiga els canvis socioculturals per intentar predir quina serà la tecnologia del futur. Es va unir a la firma coreana el 2002, quan només tenia 25 anys. Però ho va fer directament com a director de recerca i visió. Només sis anys després la firma el va nomenar dissenyador de l'any. En la seva carrera a Samsung, Roberts ha vist com la firma ha ampliat la seva oferta de productes, que va des de components de l'automoció a mòbils i tauletes. I ho ha fet amb èxit. De fet, Samsung s'ha convertit en el líder mundial de la telefonia mòbil, gràcies a la seva àmplia gamma de smartphones , que han aconseguit plantar cara a la totpoderosa Apple i el seu iPhone, tot i que això ha ocasionat una batalla legal entre les empreses.

Adam Roberts, responsable de disseny a Samsung Europe Zoom

La feina d'Adam Roberts i la resta de l'equip de disseny de Samsung ha catapultat la firma coreana a resultats rècord el 2012, amb un increment del 78% respecte a l'any anterior. L'èxit no ha estat lliure de polèmica, i la companyia ha hagut de retirar productes dels EUA, després d'una demanda milionària d'Apple, que els acusa de plagi.

Com es dissenya un producte tecnològic que faran servir milions de persones?

Nosaltres mirem l'usuari i intentem entendre què necessita i què vol i com la tecnologia pot jugar un paper important perquè ho aconsegueixi. No diem només: "Creem un nou telèfon o una nova televisió". Diem: "Què és el que podem millorar de l'estil de vida de l'usuari, com podem afegir valor i crear un disseny ple de significat?" En el passat forçàvem tecnologia en l'usuari. Ara que som el principal fabricant d'electrònica de consum, tenim l'obligació de donar suport a com la gent fa servir la tecnologia.

I què demanem els consumidors?

És una pregunta difícil. El món és molt complex, molt més ara, i si tu demanes als consumidors què volen hi haurà moltes respostes diferents. Nosaltres mirem com els usuaris viuen la vida i això comença a mostrar com viuran en el futur. Pot ser una cosa que els consumidors mai no han pensat. Crec que no podem dir que sabem què volen els consumidors, sinó que sabem aprendre d'ells i cocrear amb ells.

Com funciona aquest procés?

Els consumidors volen que els donem suport, no que els dominem. Per això usem plataformes obertes, que pots personalitzar. Nosaltres no som una marca que dicti. I on el sector ha fallat en el passat és aquí. Algunes marques s'han volgut imposar i han dit: "Ho has de fer així". Jo crec que s'ha d'escoltar l'usuari. Si crees un cercle tancat, el consumidor no se sent part de la marca. Nosaltres no tenim només un producte. En tenim molts, basats en les diferents necessitats i gustos.

¿Tanta varietat no va en contra de la facilitat d'ús?

La personalització deixa als usuaris aconseguir el que és millor per a ells. Algú que és un fotògraf professional potser necessita una càmera molt potent al mòbil. Has de considerar el que és simple per al consumidor.

¿Estan justificades les acusacions de plagi d'Apple?

En el mercat hi ha molta rivalitat. I les demandes han estat de totes les bandes. Jo sóc dissenyador i, des del meu nivell, no m'involucro en això. És difícil de comentar, i si ho mires en termes internacionals veuràs que no és blanc o negre. En alguns països l'un té raó, i en uns altres l'altre. Crec que sí que ens hem de qüestionar si algunes coses que es consideren propietat d'una marca ho poden seguir sent.

¿El procés ha afectat la teva feina?

No, en absolut. A Samsung Europa no ens afecta. Amb la nostra nova identitat de disseny hem assolit una filosofia i una direcció clares sobre on anirem al futur. Una cosa fantàstica sobre Samsung és que ens adaptem de pressa, i altres marques no. Samsung és un negoci de moltes coses: tenim construcció, cotxes, moltes coses... Apple és només un petit nínxol de totes aquestes coses. La demanda d'Apple és sobre mòbils i tablets i al nostre estudi dos terços de la feina són la línia blanca [electrodomèstics].

¿Teniu productes Apple a la feina?

I tant que tenim iPhones i iPads a l'estudi de disseny! Hem de mirar el que fan els competidors. Tots. És una part de la nostra recerca.

Per què ha triomfat la fórmula Samsung?

No tenim por d'anar a noves àrees. No ens asseiem en el nostre èxit. Ens anticipem i no tenim por de fer coses noves. Vam fer televisors i vam ser número u mundial en televisors... Però no pots tenir un número u de vendes i viure d'això per sempre. Nosaltres progressem perquè el consumidor progressa.

Cap on anem?

Treballem en projectes a cinc anys vista, i són confidencials. En general hi haurà un diàleg entre digital i analògic.