E.F.

Pere Relats: “Les polítiques són cada cop més restrictives amb les empreses estrangeres”

President del grup relats, proveïdor català del sector de l’automòbil implantat a la xina

Pere Relats:“Les polítiques són cada cop més restrictives amb les empreses estrangeres” Zoom

Com ha sigut l’experiència de Relats al mercat xinès?

Hi vam arribar fa 12 anys amb una planta 100% nostra, sense soci local, però amb el temps el nostre enfocament ha canviat. En una primera etapa, la fàbrica de components treballava per a l’exportació, però ara venem al mercat interior, sobretot. Seguim els nostres grans clients, que són els fabricants de cotxes, i també servim la indústria aeronàutica, que té grans projectes de creixement damunt de la taula en aquest país.

Amb quins esculls han topat durant aquest temps?

Quan vam aterrar-hi, vam decidir fer-ho en solitari i amb recursos propis per esquivar comissions que s’enduien les administracions locals. Això fa que quan el creixement falla, com ens va passar l’any passat, els resultats empitjoren. I a això s’hi ha d’afegir el tipus de canvi, que amb la devaluació del iuan han restat competitivitat a les empreses implantades a la Xina, com nosaltres, davant dels competidor que també hi venen però sense tenir una planta productiva local.

Ha sigut un mal any per a Relats a la Xina, el 2015?

És un país més difícil que d’altres, amb unes polítiques cada cop més restrictives envers les empreses estrangeres que expliquen que [el mercat] ja no faci la mateixa gràcia. Relats hi ha anat obtenint creixements notables, però l’any passat el mercat va punxar i vam créixer només un 3%, quan esperàvem augmentar un 20%. No podem dir que fos un any negatiu perquè els resultats no ho van ser, però sí que va ser menys bo que els precedents. Però hem pres mesures per redreçar-ho.

Això obligarà a un canvi d’estratègia per assegurar ingressos?

Aquest 2016 som optimistes perquè tenim una sèrie de projectes amb països del Sud-est Asiàtic que treballem des de la planta xinesa de Relats i que serviran per compensar la caiguda d’ingressos i per no dependre només del mercat domèstic. Malgrat el refredat de l’economia xinesa, però, apostem fort per tota l’àrea del Sud-est Asiàtic perquè és on la indústria automobilística té més recorregut per créixer en vendes.