PAULA SOLANAS

Pere Codina:“Vam aprendre a ser empresaris sabent que ens quedaven deu dies de caixa”

onseller delegat de Kompyte, eina per analitzar la competència

Pere Codina, CEO de Kompyte / CRISTINA CALDERER Zoom

Què és la intel·ligència competitiva? És una disciplina que es fa servir des que existeix l’estratègia en si. Fa 3.000 anys que se’n parla. A L’art de la guerra, el pensador xinès Sunzi ja apuntava que si coneixes les accions dels teus competidors gairebé mai sortiràs derrotat. La història està plena de casos de grans empreses que han perdut molt per no saber què feien els altres, com ara Nokia o Blackberry. Cada acció d’un competidor pot ser una amenaça o una oportunitat. Quan detectes que estan canviant de direcció has de reaccionar. Si no, en pateixes les conseqüències perquè els mercats són savis.

En què consisteix Kompyte? Principalment monitoritzem l’activitat d’altres empreses a internet. Pots saber a temps real quan canvien la pàgina web, què els funciona, si han entrat en un mercat nou... Fins ara les companyies encarregaven aquest tipus de feines a equips humans, però nosaltres els donem l’oportunitat d’estalviar aquests costos. Per exemple, vam trobar una empresa de màrqueting per correu electrònic que va eliminar la seva línia de serveis gratuïts. Un dels seus competidors feia servir l’eina i automàticament va començar a moure’s per quedar-se aquell nínxol, que havia quedat buit.

L’octubre passat vau tancar una tanda de finançament de 400.000 euros liderada per un fons d’inversió de Nova York. Aquest tipus d’inversors no acostumen a entrar en empreses tan joves, però en el nostre cas estem creant una categoria nova de producte. El nostre mercat principal avui dia són companyies tecnològiques dels Estats Units, Israel i el nord d’Europa. Allà hi ha una cultura estratègica centrada a saber què fa el competidor, molt més àgil que aquí, i una implantació digital més alta. L’objectiu és acabar obrint oficines al mercat americà, sobretot perquè ara l’equip comercial treballa de nit! Tot i així, ja estem notant més tracció per part d’Europa i creixem entre un 25 i un 30% cada mes. Només donem dades de facturació als inversors, però enguany les vendes es multiplicaran per cinc.

¿Hi ha d’haver un canvi en la manera en què les empreses competeixen? Totalment, i això ja està passant. De fet, moltes empreses ens compren per conèixer-se millor a si mateixes. Els competidors poden robar-te el mercat, però també et poden donar moltes idees per fer-ho millor. Al cap i a la fi, tenen exactament els mateixos problemes que tu i estan buscant les respostes a les mateixes preguntes.

En el seu dia et vas endeutar amb la primera empresa que vas crear amb amics quan encara eres a la universitat. Què n’has après? Principalment, que has d’intentar finançar-te tu sol, i encara més si vols muntar un producte de software. Estàvem al final de la carrera i vam començar a fer projectes de webs corporatives. L’empresa anava bé i fèiem clients nous, però alguns eren constructors o administracions i es van anar desinflant a causa de la crisi. Va ser aleshores quan vam aprendre a ser empresaris: sabent que ens quedaven deu dies de caixa. A partir d’aquell moment vam reinventar el model, ens vam orientar a les botigues online i en menys d’un any n’havíem venut 300. Alguns d’aquests clients tenien problemes amb la competència i vam buscar una eina per resoldre-ho, però no en vam trobar cap al mercat, així que vam decidir crear-la nosaltres mateixos.