TRANSPORT
THE ECONOMIST

Perdre les maletes a l’avió està a punt de ser cosa del passat

Un sistema tan senzill com les etiquetes que fa anys que existeixen en discos o llibres permet monitoritzar l’equipatge i evitar que s’extraviï als aeroports

Perdre les maletes a l’avió està a punt de ser cosa del passat / ARA Zoom

Perdre les maletes en un vol és poc habitual però molt empipador. De fet, segons un estudi de Skytrax, la pèrdua de l’equipatge va ser la primera queixa dels passatgers l’any passat, fins i tot per sobre dels retards dels vols i de la mida dels seients. Però aquesta frustració podria tenir els dies comptats. La indústria de l’aviació està utilitzant cada cop més els dispositius indentificadors per ràdio freqüència (els coneguts com a RFID, per les seves sigles en anglès) per monitoritzar les maletes. Les aerolínies han començat a enganxar aquests RFID a les etiquetes que es posen a les maletes quan es fa el check-in, i aquest sistema podria reduir significativament el nombre de maletes que s’acaben extraviant.

Un estudi elaborat per Sita, una empresa tecnològica, i l’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) va descobrir que l’adopció generalitzada dels RFID permetria monitoritzar i portar al lloc corresponent el 99% de les maletes que es manipulen. Fins ara, altres tecnologies han permès reduir a la meitat el nombre de maletes extraviades des del 2007. Els RFID podrien reduir aquesta xifra en un 25% addicional durant els pròxims sis anys, fins i tot si el volum de maletes gestionades segueix augmentant.

Actualment, com explicava recentment Los Angeles Times, les aerolínies acostumen a monitoritzar les maletes utilitzant els codis de barres impresos en les etiquetes de l’equipatge. Els treballadors que les gestionen porten escàners de mà per determinar on se suposa que van les maletes, i tot seguit les envien cap a l’avió que els pertoca. Naturalment, això deixa espai a l’error humà. Però si a les etiquetes s’hi enganxen RFIDs, les cintes transportadores podrien detectar automàticament la destinació de la maleta i frenar si s’està dirigint al vol equivocat.

Una portaveu de Delta Air Lines, que està liderant l’adopció dels RFID, va explicar a Los Angeles Times que la precisió amb la tecnologia dels codis de barres voreja el 90%, però que amb els RFID és pràcticament del 99,9%.

Les companyies tenen l’incentiu financer d’adoptar la tecnologia ràpidament. D’acord amb l’estudi, afegir RFIDs a les etiquetes costa uns 10 cèntims de dòlar per passatger, però els estalvia més de 20 cèntims per passatger gràcies a la reducció de maletes perdudes o extraviades.

Per tant, quan es convertiran els RFID en l’estàndard de la indústria? A Delta el procés ja està molt avançat. La companyia ha invertit 50 milions de dòlars (47 milions d’euros) en RFIDs aquest any i ha equipat 84 aeroports americans amb la tecnologia necessària per posar-los a les maletes. El sector preveu que els aeroports internacionals seguiran aquests passos aviat. Delta fins i tot ha creat una aplicació que permet els passatgers monitoritzar la seva maleta en un mapa perquè puguin confirmar que s’està enviant al lloc correcte (o descobrir on para si s’extravia).

Segurament altres aerolínies vindran al darrere. Fins llavors, hi ha diferents etiquetes intel·ligents que els mateixos passatgers poden comprar per poder recuperar els efectius extraviats. I no és una mala idea utilitzar l’antiquada tècnica de lligar una etiqueta a la bossa amb el teu nom, correu electrònic i número de telèfon.