BAMBÚ
-JÚLIA MANRESA

Pedalar per Barcelona amb una bicicleta de bambú

Dos enginyers es passen a l’artesania i fabriquen les ‘bamboo bikes’, unes bicicletes de disseny urbà fetes a mà seguint les tècniques tradicionals xineses

ENGINYERS INDUSTRIALS convertits en artesans. La Mariona Martínez i el Marc Navarra tenen 23 anys i s’acaben de graduar en enginyeria industrial i en administració i direcció d’empreses. Però el que els fa més il·lusió és tenir el seu propi carnet del gremi d’artesans. Fan bicicletes de bambú. Les van descobrir fa dos anys a prop del riu Lijiang, a l’interior de la Xina, on van estudiar durant sis mesos.

Se’n van enamorar i quan van tornar a Catalunya van intentar comprar-ne, però només en van trobar per internet a Mèxic, Colòmbia, Califòrnia i Alemanya. A més, com que estan fetes a mà, costen al voltant del 2.000 euros.

No s’ho podien permetre i van decidir fer-se-les ells mateixos. “Vam buscar per internet i vam trobar diverses persones que explicaven com fabricar-les; no va ser fàcil”, diu la Mariona. Van trigar dos mesos i mig a fer la primera bamboo bike i se’ls va trencar tan aviat com van provar-la. “N’hem après sobre la marxa a base d’equivocar-nos i de parlar amb gent que ja en sabia”, expliquen. Ara necessiten 40 hores per fer una bamboo bike i n’han venut cinc des que van començar al gener. Les venen per internet i n’ofereixen dos models, un d’estàndard a 950 euros i un de personalitzat, que permet triar des dels colors fins al seient, per 1.250.

El Marc i la Mariona van descobrint el món del bambú de mica en mica. N’hi ha més de 1.200 tipus amb diferents propietats i estan convençuts dels seus avantatges. Als tres anys ja es pot collir i pot arribar a créixer un metre al dia, de manera que és un recurs molt més abundant que altres tipus de bosc. En diuen acer vegetal perquè la resistència de les seves fibres el fa un dels elements més comuns en l’arquitectura asiàtica. La majoria de bastides de la Xina, per exemple, són de bambú. És ecològic: en ser una planta produir-lo redueix el CO en lloc de generar-ne. Però no tots els components poden fer-se de bambú. Per “compensar-ho”, diu la Mariona, dins el quadre de cada bicicleta hi col·loquen una llavor de bambú. Tot i això, com qualsevol altra fusta, necessita un manteniment. Una bamboo bike pot durar fins a 15 anys si anualment s’envernissa i es poleix.

LA MARIONA I EL MARC són conscients que l’artesania no és la sortida més evident per a la seva formació. Però no és incompatible. Apliquen els coneixements que tenen sobre materials i tècniques d’optimització i producció a un procés artesanal amb l’objectiu d’abaratir costos. El preu és el principal obstacle a l’hora d’introduir les bicicletes al mercat. Són originals, ecològiques i fetes a mà, però sovint els interessats no s’ho poden permetre. Ara busquen ser més accessibles, amb una campanya de crowdfunding per donar-se a conèixer i obrir més endavant un taller botiga a Barcelona.