Pau Cuervo: “La informació ja no és només mostrar estadístiques”

Emprenedor. Fundador d’ElkanoData

Pau Cuervo:“La informació ja no és només  mostrar estadístiques” / PERE TORDERA Zoom

Sou una agència especialitzada en disseny d’informació i visualització de dades, és a dir, a aconseguir que els gràfics siguin més atractius. ¿No esteu traient llocs de treball als responsables d’infografia d’un diari com aquest?

En principi, no! Estem més enfocats a la comunicació a les xarxes socials i al que es coneix com a mitjans de publicitat guanyats. En publicitat tu pots generar audiència amb mitjans propis (com la teva web), comprar audiència (anuncis tradicionals) o ocupar converses, és a dir, fer que l’usuari o consumidor es converteixi ell mateix en un canal de comunicació, a través del boca-orella o l’efecte viral. El que volem aconseguir amb els gràfics és fer visualment més atractiva la informació a les xarxes socials i mitjans guanyats. Abans hi havia més infografia periodística, ara es fa una infografia més visual i interactiva. Per exemple, els premis Malofiej, un dels concursos d’infografia tradicional més prestigiosos a nivell internacional, ja s’estan obrint al tema digital.

Tu vas estudiar economia a la UPF. ¿Com acabes interessant-te per la infografia visual?

Fa tres anys estava treballant en una consultoria a Washington D.C., viatjava molt. Treballava amb un munt d’informació complexa. De vegades el volum de dades és tal que s’ha de tractar d’una manera diferent perquè sigui comprensible. La gent té actualment un attention span -la capacitat de concentrar-se en una tasca- de vuit segons. ¿Com mantenir aquest interès en l’entorn digital i fer que la info destaqui? A Washington vaig descobrir que hi ha agències especialitzades en infografia i disseny de la informació.

El 2012 muntes ElkanoData i el mateix any guanyeu el concurs d’infografies de The Economist.

Guanyar el premi ens va donar molta visibilitat! Avui el 50% dels nostres clients són als Estats Units, principalment gràcies als contactes que vaig fer quan vivia a Washington i al concurs de The Economist. La nostra seu, però, és a Barcelona, al carrer Elkano, al Poble-sec. Volem seguir el model israelià: mantenir la creativitat aquí i portar el desenvolupament comercial a fora. En total, treballem sis persones, entre dissenyadors i programadors. Som un equip molt internacional i a curt termini volem obrir una oficina a Nova York i arribar a una facturació de 270.000 euros el 2015.

¿Als Estats Units no hi trobareu més competència?

Sí, en sóc conscient, però les empreses estan més educades, saben que tenen aquesta necessitat de comunicar de manera més atractiva, que la informació ja no és només mostrar estadístiques. Hi tenim clients com Spotify, i el boca-orella ens ajuda. El factor clau és que som més competitius que els americans, i amb la mateixa qualitat. I ara, amb el dòlar fort, el mercat americà és més interessant per a nosaltres. Nosaltres cobrem en dòlars!

¿Cal una gran inversió per obrir una agència d’infografia digital?

Vaig invertir el capital mínim per muntar una societat limitada, comprar els ordinadors i reclutar l’equip. Fins ara hem optat per reinvertir els guanys i anar creixent sense finançament extern. Els nostres clients són empreses i marques que volen comunicar-se amb els seus usuaris. També treballem per agències de publicitat i amb companyies que manegen grans volums d’informació i necessiten eines per analitzar-la i prendre decisions.